16 Jun 2009

Isteri juga berhak membubarkan perkahwinan

“Suami saya telah berkali-kali menipu saya. Setiap kali tembelangnya pecah kerana menjalinkan hubungan hingga terlanjur dengan wanita lain, dia akan meminta maaf dan berjanji tidak akan mengulanginya lagi. Saya telah beberapa kali juga minta suami melepaskan saya tetapi suami saya enggan. Saya benar-benar buntu. Apakah yang perlu saya lakukan?”

”Puan, saya telah berkahwin selama tiga tahun dan dikurniakan seorang anak perempuan yang kini berusia dua tahun. Masalah saya ialah sejak awal perkahwinan, suami tidak memberikan wang perbelanjaan. Segala keperluan saya uruskan sendiri termasuklah keperluan anak. Bukan tak pernah minta tetapi alasan suami, saya sendiri bekerja dan mampu menyara diri sendiri. Suami hanya keluarkan belanja untuk sewa rumah, itupun saya tetap perlu berikan separuh. Perbelanjaan dapur jauh sekali. Saya bingung puan, saya ada suami tetapi segalanya saya uruskan sendiri. Anak pun tak dipeduli. Rumah dijadikan sebagai tempat tidur dan menukar pakaian. Saya betul-betul bingung. Saya pernah memohon agar dilepaskan tetapi suami enggan. Bantulah saya.”

Petikan dua kes di atas adalah antara ratusan emel dan sms yang saya terima daripada para isteri yang bingung: mahu keluar daripada perkahwinan yang ternyata menyiksakan tetapi suami enggan melepaskan. Saya tak pasti kenapa perkara seperti ini boleh merunsingkan para isteri kerana rasanya dah banyak perbincangan sama ada oleh saya atau orang lain yang menjelaskan mengenai hak seorang isteri. Bahkan di dalam kursus perkahwinan yang wajib dihadiri oleh setiap pasangan pengantin, perkara ini telah diterangkan dengan jelas. Mungkin kekalutan emosi menyebabkan segala malumat terkumpul sebelum ini hilang tanpa dapat di’recall’ kembali. InsyaAllah, saya akan jelaskan semula di sini.

Sebenarnya, bagi setiap isteri, anda mempunyai hak yang jelas dan tersendiri. Hak sebelum anda menerima status seorang isteri, hak semasa anda memegang status sebagai seorang isteri dan hak selepas anda dilucutkan status sebagai isteri. Sebelum perkahwinan, anda berhak memilih pasangan hidup anda. Walaupun ayah atau datuk mempunyai kuasa wali mujbir iaitu berhak mengahwinkan anda tanpa keizinan anda, namun Islam menjelaskan bahawa mendapatkan keizinan anda terlebih dahulu adalah lebih baik.

Semasa tempoh perkahwinan, anda berhak mendapatkan nafkah zahir berupa makan minum, tempat tinggal, pakaian dan segala keperluan hidup yang lain. Ingat ya, keperluan dan bukan kemewahan. Jika anda mendapat kemewahan, itu adalah bonus untuk anda. Anda juga berhak mendapatkan layanan yang baik daripada seorang suami. Jika anda gagal memperolehi hak-hak ini, di sinilah hak anda yang ketiga boleh anda tuntut daripada suami iaitu hak untuk membubarkan perkahwinan. Siapa kata isteri tiada kuasa talak?? Saya pernah jelaskan dahulu, isteri memang tidak diberikan kuasa oleh Islam untuk melafazkan talak tetapi Islam adalah agama yang adil. Walaupun ucapan talak adalah hak suami tetapi isteri mempunyai kuasa untuk membubarkan perkahwinan melalui beberapa cara lain iaitu takliq, khuluk, fasakh malah isteri berkuasa untuk memaksa suami melafazkan talak.

Perkara paling mudah untuk isteri membubarkan perkahwinan ialah melalui takliq kerana anda hanya perlu mengesahkan bahawa ucapan suami telah berlaku. Takliq tidak terbatas kepada ucapan yang dibuat oleh suami selepas akad nikah sahaja seperti yang terlampir di bahagian belakang surat akuan nikah. Sebaliknya jika suami ada melafazkan apa-apa pergantungan syarat kepada perkahwinan dan ianya berlaku, anda berhak membawa kes ke mahkamah. Paling penting, anda perlu mengadukan kes anda ke pihak yang berkenaan. Jangan mengambil jalan mudah dengan mengatakan syarat telah berlaku maka takliq juga telah berlaku. Anda perlu dapatkan pengesahan daripada pihak berkuasa. Selain takliq, anda mempunyai hak yang luas untuk menuntut fasakh. Undang-undang dan syarak menetapkan beberapa sebab untuk anda memohon pembubaran perkahwinan melalui fasakh antaranya atas sebab kegagalan suami menjalankan tanggungjawab sebagai seorang suami, suami mendera fizikal dan mental dan suami hidup melanggar batasan hukum syarak. Bagi kes suami curang sama ada suka berpoya-poya dengan perempuan apatah lagi hingga kes melanjurkan diri hingga melakukan hubungan kelamin tanpa perkahwinan, sikap suami anda itu boleh dijadikan alasan untuk anda memohon fasakh.

Cuma yang menjadi masalah kepada permohonan fasakh ialah pembuktian. Kebanyakan isteri mengadu kepada saya tentang kesukaran untuk membuktikan kes melalui permohonan fasakh. Saya akui, kes fasakh merupakan kes yang agak berat untuk dibicarakan. Bukan payah atau sengaja menyusahkan sebaliknya hakim memerlukan bukti yang kukuh. Perlu diingat, fasakh bererti perkahwinan anda dipisahkan oleh mahkamah bererti hakim yang memutuskan kes bertanggungjawab sepenuhnya ke atas pembubaran perkahwinan anda. Kerana itulah, pembuktikan kes fasakh perlu jelas dan kukuh. Sebenarnya, bukan sahaja fasakh malah apa saja tuntutan kes, pembuktikan mestilah jelas dan kukuh. Anda tidak boleh ke mahkamah dan tunjukkan kesan lebam atau pukulan di badan semata jika ingin mendakwa suami anda dengan kes deraan fizikal. Sebaliknya anda perlu laporkan kejadian kepada pihak polis, dapatkan salinan aduan. Kemudian berjumpa dengan doktor dan dapatkan pengesahan bahawa kesan lebam atau luka yang anda perolehi adalah kesan daripada penderaan.

Yang penting, anda tau cara yang betul untuk mendapatkan hak anda. Bukan menyusahkan tetapi demi keadilan semua pihak. Paling penting juga, anda perlu kuat dan tabah untuk mendapatkan hak anda. Semoga berjaya!!

****Siaran Ogos 2007

Tiada ulasan: