29 Julai 2009

Aidilfitri datang lagi

AIDILFITRI DATANG LAGI…

Perbincangan ini saya tulis pada hari keempat berpuasa. Alhamdulillah, walau saya sedang menanti hari untuk melahirkan cahayamata yang dijangka akan lahir dalam tempoh lima hari lagi, saya masih mampu berpuasa. Penat juga kalau terpaksa menggantikan sebulan puasa nanti. Tika perbincangan ini disiarkan pula, kita baru sahaja menyambut Aidilfitri dan saya, insyaAllah dah hampir sebulan di dalam tempoh berpantang. Perancangannya, saya berpantang di rumah sendiri sahaja dan tidak akan kembali ke kampung pada hari raya ini. Tak tau lah bagaimana pelaksanaannya bila tiba hari raya nanti. Tapi yang pasti, adik-adik saya akan bersama Mak dan Bapa saya meraikan hari raya. Sudah pasti juga, Mak dan Bapa tidak akan kesunyian.

Kenapa pula saya timbulkan isu ini ya? Sebenarnya, perbincangan saya kali ini adalah perbincangan yang sudah biasa diperkatakan. Setiap kali tiba musim perayaan, isu balik kampung menjadi agenda utama malah topik hangat perbincangan suami isteri. Alhamdulillah, setelah lebih lima tahun perkahwinan, isu balik kampung semasa musim perayaan tidak menjadi masalah kepada saya. Ada hikmahnya saya bersuamikan seorang anak yatim piatu. Tetapi baru-baru ini, saya menerima kejutan apabila adik sepengajian semasa di UM dulu mengadu, menghampiri tiga tahun perkahwinan dengan dua kali meraikan hari raya Aidilfitri, wanita yang dulunya saya kenali agak berisi tetapikini kurus melidi, hanya pulang ke rumah kedua ibu bapanya semasa hari raya persis bagaikan tetamu menziarah. Tak sampai satu jam bertamu, si suami dah mula angkat punggung. Si isteri yang enggan menderhaka malah tidak mahu ibu bapa menghidu masalah yang dihadapinya, mengikut tanpa suara.

Memang amat mengejutkan saya kerana kediaman mereka bukanlah dekat dengan rumah ibu bapa si isteri. Malah, setahun sekali waktu perayaan itulah sahaja masanya untuk si isteri bertemu kedua ibu bapanya. Alasan nak lebihkan masa beraya bersama keluarga suami memang tidak boleh diterima kerana ibu bapa suami tinggal sekali dengan mereka. Saya tahu, ada pendapat yang mengatakan bahawa anak perempuan perlu mengutamakan keluarga suaminya. Tak taulah pendapat siapa tetapi saya masih ingat tentang satu emel yang saya terima.Seorang ibu bersedih apabila anak lelakinya tidak balik beraya di rumahnya sebaliknya si ibu gembira apabila anak perempuannya mengikut suami balik beraya di rumah ibu bapa suami. Dalam erti kata mudah, seorang isteri perlu mengikut suaminya beraya di rumah ibu bapanya pada setiap kali hari raya sebagai tanda hormatkan ibu bapa suami. Entah dari mana nas dan dalil yang menyarankan sedemikian, saya pun tak pasti. Tak dinyatakan pula di dalam emel tersebut. Yang pasti, bagi saya pendapat tersebut adalah pendapat yang berat sebelah.

Kenapa berat sebelah? Kerana setiap anak mempunyai peranan dan tanggungjawab yang hampir sama tak kiralah anak lelaki atau anak perempuan. Islam bukanlah mengamalkan prinsip hidup seperti kaum India. Setelah berkahwin, hubungan anak perempuan dengan keluarganya adalah tidak penting lagi. Malah, saya yakin, prinsip ini tidak lagi diamalkan sekarang ini. Rata-rata menginginkan satu perkara: membahagiakan hidup ibu bapa sendiri selagi hayat mereka masih ada di dunia ini. Bererti, setiap isteri juga berhak untuk kembali ke rumah ibu bapa mereka pada hari raya dan sudah tentulah hari raya yang pertama. Isteri juga ada ibu dan bapa, sama seperti anda. Jika anda ingin menggembirakan ibu bapa anda, sama jugalah dengan isteri anda.

Saya juga pernah mengendalikan satu kes, seorang isteri tidak berpeluang langsung meraikan hari raya pertama bersama ibu bapanya di kampung setelah lebih 10 tahun berkahwin. Pada awal perkahwinan suaminya memberi alasan, kesiankan ibu si suami yang telah kematian suami dan terpaksa berhari raya bersama adik-adik yang masih kecil sahaja. Hampir tujuh tahun menurut dan memendam rasa, tiba Aidilfitri ke lapan, isteri berharap dapat meraikan hari raya pertama bersama ibu bapanya setelah ibu mertuanya kembali ke rahmatullah. Malangnya, kali ini si suami memberi alasan, kesian adik-adiknya yang terpaksa beraya sendirian tanpa ibu bapa walau hakikatnya si adik yang peling kecil dah pun berusia 21 tahun. Kerana kes pulang berhari raya inilah juga menyebabkan si isteri sering merasa tidak puas hati dengan suami.

Mungkin ada yang menganggap…. alaaaaa, kes balik raya pun, kecik ja la! Jangan lupa, kecil bagi anda, tak semestinya kecil juga bagi orang lain. Bagi setiap individu Muslim, hari raya Aidilfitri adalah hari yang paling bermakna. Tika inilah, seluruh ahli keluarga akan berkumpul bersama-sama. Jika anda ingin bersama insan tersayang, begitu juga dengan pasangan anda. Lantaran itulah, sebaiknya amalkanlah sistem giliran. Tahun ini di rumah ibu bapa anda,tahun hadapan di rumah ibu bapa pasangan anda pula. Jangan pula jadikan alasan Aidiladha sebagai satu giliran. Aidilfitri dan Aidiladha tidak sama. Masing-masing mempunyai kemeriahan yang tersendiri. Paling penting juga, jangan lupakan giliran yang telah berjalan. Sebaiknya catatkan dengan teliti.

Jangan ambil mudah tentang giliran beraya ini kerana ada kes rumahtangga berantakan semata-mata tidak memenuhi kehendak antara pasangan untuk pulang berhari raya. Hari raya hari yang mulia, hari untuk saling bergembira di samping bermaafan. Andai anda rasa, raya yang baru berlalu memberikan kelukaan kepada insan tersayang gara-gara giliran pulang beraya, cepat-cepatlah memohon maaf dan berjanjilah, dia akan kembali ke rumah ibu bapanya pula pada hari raya tahun hadapan, insyaAllah!!

****Siaran Oktober 2007

2 ulasan:

Suhana berkata...

SETUJU SGT DGN PENDAPAT INI..PATUT ADE SISTEM GILIRAN YG BETUL..SUPAYA TIDAK TIMBUL KETIDAKPUASAN TERHADAP PASANGAN..DI PAGI RAYA,SUAMI ISTERI BERMAAFAN TP DLMHATI ISTERI ADE SEDIKIT RASE TERKILAN,RASE MARAH PADA SUAMI SBB KETIDAKADILAN ITU..

Suhana berkata...

hmmmm