30 Disember 2009

Membina kepercayaan yang telah hilang

Ada seorang budak gembala kambing. Budak ini selalu membawa kambing-kambingnya meragut rumput di hujung kampung. Satu hari, budak gembala ini menjerit memanggil orang kampung, katanya harimau memakan seekor kambingnya. Bila orang kampung sampai, budak gembala ketawa berdekah-dekah, seronok kerana berjaya memperdayakan orang kampung. Esoknya sekali lagi budak gembala mengulagi kenakalannya. Orang kampung tergesa-gesa pergi dan sekali lagi juga, mereka diketawakan. Hari ketiga, memang betul harimau cuba menangkap kambing budak gembala. Dia menjerit meminta tolong malangnya tiada seorang pun penduduk kampung yang datang menolong dan akhirnya seekor kambingnya menjadi habuan si harimau.

Saya yakin, cerita di atas telah biasa didengar oleh pembaca semua, walau mungkin ayat dan penceritaannya berbeza namun moralnya tetap satu iaitu jangan sampai orang hilang kepercayaan kepada anda. Kenapa? Semua orang tahu, bila kepercayaan telah hilang, memang sukar untuk dipulihkan kembali. Inilah kemelut yang biasa dialami oleh para isteri malah oleh para suami juga yang tidak tahu, apakah boleh diletakkan kembali rasa percaya kepada pasangan yang telah melukakan hati? Pasangan yang telah menipu? Pasangan yang curang dan pelbagai perkara negatif lain lagi?

Seorang isteri pernah mengadu dengan saya, setiap kali memandang wajah suami, dia akan terbayang air muka suami yang bersahaja ketika menceritakan tentang hubungan si suami dengan bekas teman wanitanya. Paling perit apabila bersama suami di ranjang, si isteri akan terbayang perlakuan suami yang mengakui pernah beberapa kali meniduri bekas teman wanitanya itu. Allah sahaja yang mengetahui betapa siksanya emosi dan mindanya tika itu. Walaupun si suami bersumpah telah insaf dan berjanji akan meninggalkan segala tabiat buruk sebelum itu dan akan berusaha menjadi suami yang terbaik untuk si isteri namun bagi isteri, senang mendengar janji tetapi nak terima dan percaya… payahnya!!!!

Saya faham, memang sukar mempercayai sesiapa saja yang telah diketahui pernah menipu kita sebelumnya. Terus terang, saya sendiri juga sukar percaya namun sebagai manusia, kita sewajarnya MEMBERIKAN PELUANG kepada sesiapa sahaja apatah lagi kepada pasangan sendiri. Di dalam agama kita sendiri, Islam mengajar kita untuk memberi peluang kepada pasangan hidup kita. Semua maklum, cerai terbahagi dua iaitu cerai rajei dan cerai bain. Cerai rajei ialah cerai yang boleh dirujuk kembali tanpa akad baru di dalam tempoh eddah yang tertentu. Terdapat dua peluang untuk rujuk kembali sekiranya berlakunya perceraian rajei. Jika cerai bain pula, tidak boleh dirujuk sebaliknya perlu nikah semula kecuali bain kubra. Ringkasnya Islam mengajar umatnya untuk sentiasa memberi peluang kepada pasangan masing-masing demi keharmonian rumahtangga.

Lumrah hidup, setiap manusia mempunyai kekurangan dan kelemahan serta tidak dapat lari daripada melakukan kesalahan lantas BERIKANLAH KEMAAFAN kepadanya. Anda dan pasangan anda adalah insan biasa, sama-sama mempunyai kelebihan dan kekurangan. Jika Yang Maha Kuasa boleh menerima taubat hamba-Nya, siapalah kita untuk mendabik dada enggan memaafkan insan lain. Berikan kemaafan yang lahir daripada hati, bukan sekadar angguk atau pengakuan lisan. Anda perlu ikhlas ketika meluahkan “saya maafkan!!” atau apa sahaja ayat yang anda gunakan dengan tujuan memaafkan tersebut. Maafkanlah walau terlalu sukar untuk anda melupakan segala luka atau derita yang diberikannya kepada anda. Memaafkan adalah amalan yang amat mulia.

Rasulullah SAW, seorang yang maksum dan dijanjikan dengan syurga sanggup memaafkan nenek tua yang sering memaki hamun baginda dengan pelbagai kata nista malah si nenek sanggup membaling najis kepada baginda ketika dalam perjalanan untuk menunaikan solat. Kita sebagai umat baginda, sewajarnya lebih bersifat memaafkan kerana memberi kemaafan adalah dendam yang terindah, itu antara lirik lagu popular penyanyi Aishah.

Apabila anda bersedia dan ikhlas memaafkan kesalahan orang lain ataupun pasangan anda sendiri, tanpa perlu dipaksa anda akan dapat menerima pasangan anda kembali. Menerimanya seperti biasa. Seperti tidak pernah wujud sengketa sebelumnya, insyaAllah. Saya akui, terlalu banyak masa yang perlu untuk mewujudkan keadaan tersebut, keadaan seperti tidak pernah berlaku apa-apa masalah namun, percayalah…. anda akan mampu menerimanya jika anda bersedia dan sanggup memberi peluang. Dalam masa yang sama, berdoa agar anda diberikan kekuatan dan ketabahan untuk meneruskan hidup bersama pasangan anda. Mohon agar pasangan anda berubah menjadi yang lebih baik, tidak lagi terlibat di dalam insiden-insiden yang boleh melukakan hati anda semula. Mohon juga agar anda mampu membiarkan pengalaman perit yang lalu berlalu begitu sahaja tanpa anda sendiri mengungkit atau membangkitkannya semula.

KEPADA YANG DIBERI PELUANG, jangan salahguna peluang yang diberikan kepada anda. Jangan cemarkan kepercayaan yang cuba dibina semula oleh pasangan anda. Islam mengajar umatnya memberikan peluang malah Islam juga mengajar umatnya untuk menghukum mereka yang bersalah dan sengan sengaja mensia-siakan peluang yang diberi. Sekali, dua kali, peluang masih boleh diberi. Tiga atau empat kali atau bila hati telah retak… jangan menangis bila anda ditinggalkan sendirian…

****Siaran Mei 2008

1 ulasan:

rimieilya berkata...

assalamualaikum

saya suka dengan entri ustazah yang ini. mmg benar..sukar utk melupakan perkara yang telah menyakitkan hati dalam masa yg singkat tapi memberi kemaafan itu adalah perbuatan mulia.walau seburuk mana pun perbuatan itu, kemaafan yg diberi dapat melapangkan dada dari sifat dendam yang dibenci Allah.