04 Disember 2010

Restu ibu bapa adalah segalanya

Seorang remaja perempuan meluahkan rasa kecewa malah marah dengan tindakan ibu dan bapanya yang menghalang niatnya untuk menyambung pengajian di sebuah universiti di luar negeri. Menurut remaja perempuan ini, dia berhasrat ke universiti luar negeri tersebut semata-mata untuk menunaikan impian ibu bapanya juga yang ingin melihat dia menjadi seorang doktor dan impian tersebut memang sukar dicapai jika dia tidak menerima tawaran daripada universiti swasta tersebut. Masalah timbul apabila ibu bapa remaja melarang malah enggan memberikan wang untuk untuk ‘booking’ universiti berjumlah RM1500.

Hmmmm… teringat kisah sendiri lebih 16 tahun yang lalu, hasrat saya untuk melanjutkan pengajian di Mesir juga dihalang. Tika itu, saya mendapat biasiswa penuh dan memang dari awal lagi, saya berhasrat untuk menyambung pengajian di Mesir. Saya cemerlang dalam peperiksaan Sijil Tinggi Kolej (STK - aliran Arab) dan dijangka bertolak seminggu selepas selesai peperiksaan Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM) iaitu kira-kira enam minggu selepas keputusan peperiksaan STK diumumkan. Khabar gembira ini saya sampaikan kepada Mak dan Bapa melalui panggilan telefon, di samping nak minta Bapa tandatangan borang yang akan saya poskan pagi esoknya.

Malangnya khabar gembira yang saya sampaikan disambut sebaliknya oleh Mak dan Bapa. Bapa secara jelas melafazkan: “tak payah la pergi jauh. Sambung belajar dalam negara dah la.” Memang mengejutkan tambah pula saya memang tak bersedia langsung untuk menghadapi STPM yang bakal menjelang tak sampai sebulan lagi. Kerisauan tersebut saya luahkan kepada Bapa. Bapa hanya menjawab: “Usaha dulu, insyaAllah boleh!!” Apa yang dapat saya katakan lagi. Bukannya saya suka tetapi saya tak berani melawan keputusan Bapa.

Masih jelas di minda saya, sebuah kisah yang berlaku di zaman tabien yang pernah saya baca. Seorang remaja lelaki berdegil dengan keputusan ibunya yang tidak mengizinkannya belajar agama di bumi Makkah. Dek kerana cintakan ilmu dan impian yang disimpan lama, remaja lelaki ini keluar dari rumah di tengah malam dan meninggalkan sekeping nota memberitahu tujuannya. Ketika membaca nota si anak, si ibu hanya mampu menangis. Tak sangka si anak sanggup membantah cakapnya.

Beberapa bulan berlalu. Satu hari, ketika baru selesai menunaikan solat Asar, si ibu mendengar suara telor seorang lelaki memberi salam. Si ibu menjawab. Lelaki telor meminta segelas air kerana sangat dahaga. Mendengar permintaan si lelaki, si ibu meminta agar si lelaki bergerak hampir ke muka pintu bagi memudahkan dia menghulurkan gelas air. Si lelaki meminta maaf kerana tidak dapat berbuat demikian memandangkan kedua-dua kakinya tiada. Si ibu meminta si lelaki menghulurkan tangannya pula menerusi tingkap. Sekali lagi si lelaki meminta maaf kerana tidak dapat berbuat demikian memandangkan kedua-dua tangannya juga tiada.

“Lantas, bagaimana aku nak berikan gelas ini? Aku bimbang menimbulkan fitnah jika kita bersemuka.” Kebimbangan si ibu dijawab si lelaki: “Tak perlu bimbang kerana kedua-dua mataku tidak dapat melihat.” Mendengar jawapan si lelaki, si ibu bergerak keluar bertemu si lelaki. Alangkah terkejutnya si ibu apabila dikenalpasti, lelaki yang cacat itu adalah anaknya yang lari keluar dari rumah untuk menyambung belajar tanpa izinnya. Si anak pula redha dan pasrah, menerima ketentuan Ilahi sebagai balasan kedegilannya membantah cakap ibunya.

Anda boleh dapatkan cerita benar ini daripada banyak sumber. Tak perlulah saya ceritakan segalanya dengan terperinci di sini. Perkara paling penting yang ingin saya kongsi dengan remaja perempuan yang kecewa dek hasrat terlarang tadi malah dengan semua pembaca, resti ibu bapa adalah segalanya di dalam kehidupan seorang anak. Si anak yang degil dalam kisah benar tadi mendapat balasan daripada Allah di atas kedegilannya walaupun hasratnya murni, ingin mendalami bidang agama. Alhamdulillah, dek kepatuhan saya kepada keputusan Mak dan Bapa, saya berjaya mendapat keputusan cemerlang di dalam STPM biarpun hanya ‘pulun maut’ dalam masa tak sampai sebulan. Dengan keputusan tersebut, saya berjaya melanjutkan pelajaran di dalam bidang yang masih sama iaitu Syariah dan kini, saya mampu berkongsi segala ilmu dan pengalaman hidup sendiri dan orang lain dengan semua pembaca Resipi Hidup. Saya yakin, saya takkan mencapai tahap ini jika tidak mendengar cakap Mak dan Bapa dulu.

Seperti yang selalu saya tegaskan, restu ibu bapa adalah perlu dan penting di dalam apa juga perkara yang kita ingin lakukan. Mungkin anda berpendirian, ibu bapa tidak faham atau kurang mengerti. Jika itu yang anda rasakan, ambil masa untuk membuatkan ibu bapa anda faham dan mengerti. Dalam masa yang sama, berdoa mohon Allah bukakan pintu hari ibu bapa anda untuk menerima keputusan anda, jika itulah yang terbaik untuk anda dan ibu bapa anda juga. Jika keputusan masih sama, terimalah dengan hati yang terbuka.

Ingatlah, redha Allah kepada seorang anak hanya akan ada sekiranya ibu bapa meredhai anda.

****Siaran Februari 2009

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Semoga menjadi iktibar dan panduan buat golongan remaja yg kadang kala suka mengikut kata hati / buah fikir kepala sendiri.

BUNGA berkata...

salam ziarah..
entry yang menarik..boleh saya kongsikan di fb?
ini linknya http://www.facebook.com/pages/Apa-Saja-Untuk-Mu/150243078353764

tk :)

Suzana Ghazali berkata...

Salam.
Buat BUNGA, silakanlah. Moga bermanfaat buat semua. Terima kasih atas sokongan dan kepercayaan :)