31 Disember 2008

Bahagiakah perkahwinan tanpa cinta?

Saya memilih untuk membincangkan topik ini setelah berulang kali menerima emel daripada seorang gadis yang menanyakan, bahagiakah perkahwinan tanpa cinta? Kepada si gadis, maafkan saya kerana memilih untuk menjawab emel anda melalui ruangan ini… saya lebih suka berbuat begini kerana saya yakin, dengan cara ini, jawapan kepada persoalan anda akan dapat dikongsi bersama dengan orang lain. Kepada yang mengirimkan emel kepada saya, maaf jika masih belum dijawab emel anda itu, terlalu banyak emel yang saya terima dan saya terpaksa memilih kes-kes ‘urgent’ sahaja untuk saya balas segera… insyaAllah, saya akan cuba membalas emel-emel yang lain juga.

Kembali kepada topik perbincangan kali ini…. semua orang tau, perkahwinan adalah penyatuan hidup dua individu, lelaki dan wanita bagi membina mahligai bahagia. Jika dengan cinta, perkahwinan berbeza usia, pangkat atau darjat, bukan lagi perkara luar biasa. Masalahnya, jika tanpa cinta, bolehkah sesebuah perkahwinan itu mewujudkan bahagia? Sebelum saya mengupas lanjut isu ini, satu persoalan kepada anda semua: Apakah definisi perkahwinan yang bahagia? Apakah ianya satu perkahwinan yang mampu mewujudkan sebuah rumah mewah bagai istana? Apakah ianya satu perkahwinan yang mempunyai ramai anak-anak walau bukan penyejuk mata? Apa pula definisi cinta? Kasih? Sayang? Atau rindu? Dari mana asalnya cinta? Apakah anda dilahirkan dengan cinta kepada bakal pasangan hidup anda?

Ramai yang tahu tetapi enggan mengakui bahawa sebenarnya cinta boleh dipupuk. Bererti, perkahwinan yang wujud tanpa cinta pada mulanya itu, boleh mencipta bahagia. Lihat sahaja orang tua dulu kala, kita mampu kenal erti cinta sekarang ini walau tika itu, nenek atau moyang kita tak pernah ada cinta kepada pasangan hidup mereka semasa awal perkahwinan. Ibu bapa saya juga tak pernah kenal erti cinta ketika disatukan tetapi alhamdulillah, tanggal 30 November ini, genap 33 tahun usia perkahwinan mereka, bahagia dengan 8 orang anak dan 5 orang cucu…

Mungkin ada yang cakap… alaaaa… itu zaman dulu, sekarang ni mana boleh cam tu lagi… zaman dah berubah… Ya! Saya akui, zaman dah berubah tapi istilah perkahwinan, cinta, kasih sayang yang sebenar tetap sama…

Cinta bererti penerimaan seseorang terhadap seorang yang lain… menerima bererti menyukai, menyayangi, mengasihi dan menghormati. Apabila wujud penerimaan maka rasa suka, kasih dan sayang akan wujud. Bukan sekadar kasih, rasa hormat akan membantu mengekalkan kasih sayang yang ada di dalam diri. Itulah sebabnya, perkahwinan orang dulu-dulu kekal hingga akhir hayat walau tak pernah kenal, tak pernah bersua muka apatah lagi mempunyai rasa cinta. Sebaliknya, masyarakat hari ini, ada sesetengah kes, bercinta 10 tahun, bertunang 2 tahun tetapi perkahwinan hanya kekal 6 bulan… kenapa? Kerana gagal memahami istilah cinta di dalam perkahwinan.

Saya pernah tegaskan dulu, cinta boleh ada selepas tiada bererti cinta juga boleh tiada selepas ada. Yang penting, keikhlasan diri anda untuk mewujudkan, menyimpan dan memberikan cinta anda kepada seseorang. Jika anda ditakdirkan mengahwini seseorang yang tidak pernah anda cintai tetapi anda mengenali dirinya sebagai seorang yang baik untuk dijadikan pasangan hidup… peranan anda sebenarnya untuk mengubah kata hati anda… membentuk rasa kasih di dalam diri… mewujudkan cinta seterusnya mencipta bahagia di dalam perkahwinan anda.

Jika anda seorang suami, anda mempunyai peranan penting untuk mewujudkan rasa kasih isteri kepada anda. Anda perlu faham, anda adalah seorang suami maka tugas anda adalah untuk membahagiakan isteri anda. Tak kira sama ada anda dipaksa kawin atau apa sahaja, selepas anda mengucapkan lafaz qabul dan perkataan sah dilafazkan oleh para saksi… anda adalah suami yang memegang peranan untuk membahagiakan isteri anda. Isteri anda adalah orang yang layak dan berhak menerima kasih sayang anda. Jika anda berhadapan dengan isteri yang juga terpaksa menerima anda, anda perlu bijak mengawal emosi dan situasi. Jangan memaksa isteri melayani anda semata-mata anda adalah suami. Kekasaran anda melayan isteri di malam pertama akan membuatkan isteri anda akan terus tidak menyukai anda.

Jika anda seorang isteri, anda juga mempunyai peranan untuk membahagiakan suami anda walau suami anda bukan pasangan pilihan hati anda. Bukan pilihan hati bukan bererti anda bebas memperlakukan suami anda sebagai orang luar. Anda menderhaka kepada Allah sekiranya anda gagal menjalankan tanggungjawab dan kewajipan anda yang sewajarnya sebagai seorang isteri.
Jika masih ada cinta lama di hati, pinggirkan kerana anda tidak berhak menyintai orang lain selain suami anda.

Bukan juga bererti lelaki berhak menyintai orang lain kerana anda berhak mengamalkan poligami. Walau lelaki boleh berpoligami, anda dikira sebagai suami yang curang jika anda mempunyai hubungan dengan wanita lain. InsyaAllah, saya akan kupas lanjut tentang topik curang ini satu hari nanti.

Lantaran, apabila anda menerima pasangan anda, anda akan menyayangi dan menyintainya malah berusaha mengukuhkan cinta anda… jika ini anda lakukan, bahagia akan wujud di dalam perkahwinan anda. Ingatlah… setiap perkahwinan boleh bahagia jika anda menginginkan perkahwinan anda bahagia kerana cinta itu boleh wujud selepas ikatan perkahwinan termeterai. Cinta juga boleh hilang walau telah wujud sebelum perkahwinan jika anda gagal mengukuhkan cinta anda dengan si dia…

****Siaran Ogos 2006

2 ulasan:

dina berkata...

Bagaimana jika suami tidak solat, berjudi dan melepaskan tanggungjawab mendidik anak ke atas bahu isteri. Jika tidak ada keserasian dalam pemikiran dan sukar utk isteri mencintai suami kerana suami tidak menunjukkan kasih sayang yg jujur dan jarang berada di rumah, haruskan si isteri terus bertahan?

. berkata...

Macam mana kalau suami, tak pernah cuba untuk mencintai isterinya, walaupun isterinya dah cuba untuk berikan yang terbaik.
Malahan, si suami ni, masih berhubungan dengan ex girlfriend dia.
Boleh bahagia ke perkahwinan macam ni?