01 Disember 2008

Putus tunang boleh tuntut gantirugi

Kecoh betul kat pejabat saya dengan cerita seorang artis lelaki tersohor di Malaysia nak putus tunang. Daripada meminati, dah ada yang mula mencaci maki. Sampai ada yang menyuarakan sanggup mewakili si gadis yang teraniaya untuk menyaman si artis, biar habis segala harta. Alahaiiii….!!! Inilah sandiwara hidup. Cuma, kalau orang sekeliling turut merasa perit dan pedihnya luka, bayangkanlah bagaimana si gadis, yang dijanjikan kebahagiaan bersama dan ketika asyik menganyam impian membina mahligai cinta tiba-tiba dikejutkan dengan berita, janji untuk menuju gerbang perkahwinan perlu dibatalkan. Bukan satu kes tunang si artis ini sahaja, malahan dah banyak kes yang seumpama dengannya. Mustahil ada gembira tika itu dan setabah mana pun si gadis, air mata pasti mengalir.

Tak mengapalah… biarkanlah air mata itu mengalir. Luahkanlah kekecewaan dan kesedihan anda tetapi jangan lama-lama. Saya tak suruh anda menjadi seperti Kassim Selamat, menangis hingga mata menjadi buta. Saya tak suruh anda bermurung dan hilang selera makan mengenang cinta tak kesampaian seperti kisah lagenda cinta Majnun dan Laila. Menangis dan kenanglah kedukaan tersebut tetapi untuk tempoh sementara, sehari… 24 jam adalah tempoh paling maksima. Selepas 24 jam, anda perlu bangun… ketepikan lara hati dan sediakan diri untuk mengajar si dia yang memberikan anda kelukaan sebelum ini.

Jangan salah faham. Saya bukan nak ajar anda menjadi pendendam. Saya cuma nak anda dapatkan hak anda. Ya… anda berhak menuntut ganti rugi di atas kekecewaan anda kerana pertunangan anda diputuskan. Ini bukan kata saya tetapi ketetapan undang-undang dan satu hukuman takzir di dalam hukum syarak. Bekas tunang anda telah melakukan kesalahan kerana memungkiri janji perkahwinan iaitu pertunangan. Perlu diingat, pertunangan atau janji untuk sebuah perkahwinan bukan hanya dikira apabila ada majlis besar-besaran semasa pertunangan atau ada rombongan meminang dan pemberian cincin atau hantaran seperti adat amalan masyarakat kita.

Janji untuk sebuah perkahwinan memadai dengan hanya si lelaki melamar si gadis dan kemudiannya si gadis menerima… dah termeterai sudah sebuah ikatan pertunangan sebagai janji untuk membina sebuah perkahwinan. Apabila janji ini diputuskan, maka pihak yang menerima keputusan berhak menuntut ganti rugi di mahkamah syariah. Namun, menepati kehendak undang-undang yang memerlukan dokumentasi dan bukti-bukti termeterai, nasihat saya kepada mereka yang membuat janji perkahwinan sendiri, pandai-pandailah menyediakan saksi. Jangan pulak nanti di depan mahkamah, bersungguh hati menyatakan hanya bulan dan bintang menjadi saksi… mahkamah takkan terima semua tu. Paling penting, pandai juga menjaga hubungan anda sebab pernah ada kes, seorang gadis yang dah tak gadis, menjadikan anak yang dikandungnya sebagai bukti adanya janji untuk perkahwinan… bukan saja mahkamah tak terima tetapi si gadis turut menerima satu hukuman lain pula.

Kembali kepada kes putus tunang… apabila tunang anda membuat keputusan untuk membatalkan janji perkahwinan, anda berhak menerima semula segala bentuk pemberian anda kepada si dia. Sebagai contoh, jika anda memberikan sepasang kain, anda berhak menerima kain tersebut semula. Jika kain tersebut telah digunakan, anda berhak menuntut nilai harga bagi pakaian tersebut. Jika anda telah membuat segala persediaan untuk majlis perkahwinan, anda boleh memohon di mahkamah untuk menuntut ganti rugi bagi segala perbelanjaan untuk persediaan tersebut. Harga tempahan kad jemputan, pakaian pengantin dan apa jua yang berkaitan dengan majlis perkahwinan yang bakal diadakan, anda berhak mendapatkan ganti rugi.

Malangnya, kes-kes saman kerana putus tunang ini masih belum banyak diselesaikan oleh pihak mahkamah. Tak tau di mana silapnya. Mungkin ramai yang tak tau… mungkin juga ada yang malas dah nak ambil kisah dengan apa yang dah berlaku. Hmmmm…. saya setuju… apa yang berlaku adalah takdir namun ada sebab musababnya… kita tidak boleh menerima takdir sebegitu sahaja. Takdir menentukan sesuatu itu terjadi agar anda mempunyai ruang untuk merebut peluang selepasnya. Peluang paling nyata dan jelas bagi anda yang kecewa apabila pertunangan diputuskan ialah untuk mengajar bekas tunang anda agar setia dan menunaikan janji. Walau bukan dengan anda, sekurang-kurangnya dengan orang selepas anda. Walau ganti rugi yang anda terima tidak boleh merawat luka hati anda namun fikirkanlah, ganti rugi tersebut berbaloi untuk membayar semula modal belanja yang telah anda dan keluarga anda keluarkan.

Satu perkara yang tidak kurang pentingnya, jangan bebankan perasaan anda semata-mata tidak mahu memutuskan pertunangan kerana bimbang perlu membayar ganti rugi. Situasi ini saya tujukan bagi anda yang mengetahui tunang anda beralih arah kasih atau curang kepada anda tetapi tunang anda masih meneruskan pertunangan sedangkan anda sendirian menanggung siksa. Di dalam kes seperti ini, anda berhak memutuskan pertunangan dan anda tidak perlu membayar ganti rugi. Paling penting, anda perlu mempunyai bukti kukuh untuk menyokong kewajaran anda memutuskan pertunangan tersebut.

Nasihat saya kepada mereka yang berada di alam pertunangan, jagalah tingkah laku dan adab anda. Bertunang bukan bererti anda telah bebas ke sana sini melakukan apa saja. insyaAllah, satu hari nanti, saya akan bincangkan kes menarik tentang isu berkaitan adab dalam pertunangan ini. Jumpa lagi…!!

****Siaran Julai 2006

Tiada ulasan: