28 November 2008

Susahkah hidup tanpa suami?

Soalan ini pernah diajukan kepada saya oleh seorang isteri yang ingin keluar daripada gerbang perkahwinan setelah tidak sanggup menghadapi kerenah suami yang nyata berlaku curang dan enggan berubah walau telah banyak kali peluang diberikan. Saya faham, wanita ini risau kerana beliau mempunyai anak-anak yang perlu dibesarkan. Tika itu, jawapan saya: InsyaAllah, tak susah…!! Ya lah, kalau risaukan tentang nafkah, suaminya nanti yang bertanggungjawab ke atas semua tu… Risau kehilangan ayah? Suami kan mempunyai hak lawatan… yang penting, wanita tersebut perlu kuat dan menerima realiti bahawa dirinya kini perlu hidup tanpa suami… Mungkin ada yang cakap: Alaaaa… bukan kau yang kena, senanglah kau cakap…. Tak mengapa, saya tak marah.

Minggu lepas, sekali lagi saya menerima soalan yang sama, kali ini daripada seorang rakan sekuliah semasa di UM dulu: Su, camana hidup kau sekarang ni bila suami tak der? Hmmm…. Jangan terkejut pulak… Sebenarnya, hari ini, tika artikel ini ditulis, genaplah sebulan saya menjadi ‘ibu tunggal bersuami’… saya masih bersuami, masih memegang status seorang isteri tetapi saya menjadi ibu tunggal kerana tika ini suami saya berada jauh di Sarawak, demi tuntutan tugas. Sejak sebulan lepas, segalanya saya uruskan sendiri. Hal anak-anak, rumah tangga, semuanya saya uruskan… bangun pagi, saya pergi kerja seorang diri, balik kerja pula, hanya saya yang melayan anak-anak. Alhamdulillah, saya tak terasa sebarang kesulitan, hanya satu kekurangan, tiada suami di sisi.

Kenapa? Kerana sejak awal saya tahu suami terpaksa berpindah ke Sarawak, saya tanamkan dalam diri: selepas ini, aku perlu hidup sendiri menjaga anak-anak. Memang anak-anak masih berkesempatan bertemu suami namun semuanya dah tak sama, dah tak acap kali atau setiap hari seperti sebelum ini. Saya tanamkan juga di dalam diri: aku boleh hidup tanpa suami… bukan kerana aku tak perlukan suami tetapi dah itu takdir hidup yang perlu aku tempuhi. Telah sebulan, segalanya seperti hidup saya yang sebelum ini, bezanya hanya tiada suami di sisi saya.

Sebab tu saya berani katakan sebelum ini, jika anda menerima realiti bahawa anda kini perlu meneruskan hidup anda bersama anak-anak tanpa suami, anda tak kan rasa sebarang kesulitan atau kepayahan. Ini ujian yang saya terima, mungkin untuk saya lebih jelas tentang keperitan yang perlu ditanggung oleh ibu tunggal. Hakikatnya, hidup saya kini sama seperti ibu tunggal. Segala urusan rumah tangga, saya uruskan. Kerenah dan telatah anak-anak, hanya saya yang perlu layani dan hadapi. Sakit demam anak-anak, hanya saya seorang yang menjaga. Tidak seperti dulu, saya dan suami sama-sama menguruskan rumah tangga dan melayan anak-anak. Kini, semuanya telah berubah.

Saya akui, mulanya agak susah terutama apabila perlu menjawab persoalan anak-anak. Namun, saya cakap elok-elok. Abi kena pergi kerja jauh… walau soalan yang sama sering ditanya dan jawapan yang sama juga saya berikan, akhirnya anak-anak tidak bertanya lagi…. saya percaya, mereka mulai mengerti.
Anak-anak juga akan lebih agresif dengan anda. Anda akan dapat rasakan perubahan anak-anak, mereka akan lebih rapat dengan anda, akan lebih mesra dengan anda dan ada kalanya akan membuatkan anda lebih cepat marah. Namun, jangan gelabah atau hilang arah. Keadaan itu biasa kerana anak-anak ingin perhatian yang sama seperti sebelumnya, semasa anda bersama suami dan kini, layanan tersebut hanya mereka boleh perolehi daripada anda. Banyakkan bersabar dan berselawat. Cakap elok-elok keadaan anda, kesibukan anda… mereka akan beransur-ansur menerimanya, insyaAllah.

Paling penting, jangan tunjukkan kesedihan atau ketidakupayaan anda kepada anak-anak. Siapa tak rindukan suami… kalau bercerai sekali pun, segala kenangan manis akan tetap di ingatan kan? Paling penting juga, jangan bebankan anak-anak dengan masalah antara anda dengan suami, terutamanya anak-anak kecil yang masih tidak tahu mengenai ujian hidup. Jangan sesekali memburukkan suami anda walau suami anda memang seorang yang teruk perangainya. Kesilapan anda akan membuatkan anak-anak hilang hormat kepada ayah mereka. Namun… jika anak-anak dah dewasa dan jika mereka bertanyakan tentang si ayah… apatah lagi jika si ayah yang terus menghilangkan diri… khabarkan cerita sebenar. Bukan bertujuan supaya anak-anak membenci ayah mereka tetapi sebagai teladan dan peringatan, jangan mereka ulangi perkara yang sama kepada anak-anak mereka nanti.

Satu perkara yang tidak kurang pentingnya, jangan menyamakan kerenah anak-anak anda dengan perangai buruk suami. Sebagai contoh, jika anak anda melakukan kesalahan, jangan samakan anak anda dengan suami seperti kata-kata: perangai kau dengan ayah kau sama saja… atau apa saja ayat yang membawa pengertian dan maksud yang sama. Jangannnn… anda akan lebih memburukkan keadaan. Ingat! Kata-kata ibu adalah satu doa. Mahukah anak anda mewarisi tabiat buruk suami anda? Mahukah satu hari nanti anak anda disingkirkan daripada kehidupan berkeluarga kerana tabiatnya yang berlarutan dan berterusan akibat doa anda? Pasti jawapannya tidak, bukan!

Banyakkan bersabar dan berdoa…. Apa yang anda lalui dan terpaksa hadapi adalah ujian hidup sebagai tanda kasih sayang-Nya kepada anda. Semat kemas kata-kata itu di fikiran anda. Saya yakin, kalau anda menerima semua ini sebagai ujian hidup, insyaAllah, anda akan dapat meneruskan hidup tanpa rasa tersiksa atau menderita.

****Siaran Julai 2006

Tiada ulasan: