06 Oktober 2009

Pembantu rumah bukan hamba

Waktu bercuti sempena anak-anak kurang sihat baru-baru ini, saya berkesempatan menonton satu siaran televisyen yang membincangkan tentang perlu atau tidak mempunyai pembantu rumah. Masih teringat pendapat seorang lelaki: “Tak perlu la ada pembantu rumah. Lebih baik isteri ja yang urus rumahtangga dan anak-anak semua. Kalau isteri kerja pun, anak-anak lebih elok tinggalkan kat taska, balik kerja tu, sambil-sambil buat kerja rumah, boleh tumpukan pada anak-anak. Kalau ambil pembantu rumah ni, selalunya pembantu je lah yang uruskan semua. Isteri banyak mengarah jer, tak best la cam tu.”

Hmmmm… dua perkara yang saya rasa cukup menarik ada pada kata-kata tersebut. Pertama: Lebih baik isteri ja yang urus rumahtangga dan anak-anak semua. Kalau isteri kerja pun, anak-anak lebih elok tinggalkan kat taska, balik kerja tu, sambil-sambil buat kerja rumah, boleh tumpukan pada anak-anak. Kedua: Kalau ambil pembantu rumah ni, selalunya pembantu je lah yang uruskan semua. Isteri banyak mengarah jer, tak best la cam tu. Saya tak nak fokuskan pada perkara yang pertama sebabnya dah banyak kali sangat saya membincangkan mengenai perkara yang serupa dengan maksud pernyataan tersebut. Fokus saya kali ini ialah mengenai perkara kedua. Ya, tentang isteri atau majikan yang selalu mengarah itu ini dan keikhlasan hati suami yang tidak suka dengan perkara tersebut.

Ya lah, sebagai suami, sesekali nak la juga isteri yang melayan. Kalau dah pembantu rumah yang kemaskan rumah, gosok baju kerja, sediakan hidangan makan malam, sesekali nak juga rasa air teh atau milo hasil air tangan isteri sendiri, betul tak? Saya tak nak bincang panjang tentang air tangan isteri ni, boleh cari semula perbincangan saya tentang topik ini yang disiarkan pada bulan Februari 2006. Tumpuan saya kali ini ialah pada khidmat pembantu rumah anda, seperti tajuk perbincangan, pembantu rumah anda bukanlah khadam atau chief khadam seperti cerita P.Ramlee tu. Bukan juga hamba anda yang anda boleh diperlakukan sewenang-wenangnya. Sesuai dengan namanya, mereka ialah pembantu anda di dalam menyelesaikan kerja-kerja rumah anda dan membantu anda dalam menguruskan anak-anak anda.

Saya tahu, ramai yang mengerti peranan pembantu rumah yang digajikan oleh anda. Namun, ada segelintir daripada anda di luar sana yang tersilap faham tentang peranan sebenar pembantu rumah atau mungkin juga sengaja buat-buat tidak mengerti. Ada satu kes yang sampai kepada saya, seorang pembantu rumah diminta oleh majikannya untuk mencuci seluar dalamnya yang penuh dengan darah haid. Astaghfirullah… memang saya mengucap panjang. Betapa zalimnya majikan tersebut. Memanglah dia tu pembantu anda, anda dah bayar gajinya tapi ingatlah satu perkara: dia juga manusia biasa yang ada hati dan perasaan malah juga PUNYA HARGA DIRI. Sungguh, bagi saya tindakan majikan tersebut adalah amat melampau dan tidak berperi kemanusiaan. Bukan saja seluar yang penuh dengan darah malah sebagai seorang yang waras, seseorang itu tidak akan benarkan orang lain mencuci pakaian dalamnya walau menggunakan mesin basuh. Apalah salahnya anda cuci sendiri barang-barang sulit anda itu. Kalau dah bersih tu, dimaafkan la kalau mintak tolong pembantu atau sape-sape juga ambilkan di ampaian.

Ada satu kes lain, pembantu rumah dikerah sesuka hati membuat pelbagai kerja. Makan minumnya pula tak diambil peduli. Allahu akbar, mengalir air mata saya mendengar kisah pembantu rumah ini. Kenapalah ada manusia yang sanggup bersikap sedemikian? Hmmmm kalau tidak, tak der lah syurga dan neraka kan! Namun, bukan tujuan saya membincangkan perkara ini untuk memalukan mana-mana pihak. Bukan juga untuk menceritakan kisah buruk sesetengah majikan. Tidak juga untuk menyebelahi pembantu rumah yang semua orang tahu, rata-ratanya adalah daripada Indonesia. Saya sendiri pernah menggunakan khidmat pembantu rumah. Alhamdulillah hubungan saya dengan pembantu rumah seperti kakak dan adik. Tak ada salahnya anda sebagai majikan bersikap baik dengan pembantu rumah. Percayalah, kalau pembantu anda dijaga dengan baik, insyaAllah anda dan keluarga anda akan dijaga dengan baik juga.

Ingatlah… mereka berada di rumah anda adalah dengan tujuan mencari rezeki. Mereka sanggup mengembara jauh, meninggalkan kaum keluarga, suami dan anak-anak malahan ada kes, meninggalkan bayi yang belum berusia dua bulan, semata-mata untuk mencari rezeki menambahkan pendapatan keluarga. Bukan satu perkara yang mudah. Terlalu banyak kekuatan dan ketabahan diperlukan untuk melakukan pengorbanan tersebut. Cuba letakkan diri anda di dalam kasut mereka... apa perasaan anda? Berpisah dengan suami tercinta, berjauhan daripada anak-anak yang masih perlukan belaian, terpaksa melakukan pelbagai jenis pekerjaan setiap hari dengan cuti yang kadangkala diwujudkan oleh sesetengah majikan sehari dalam sebulan dan hanya menerima RM400 atau lebih sedikit sahaja sebulan??? Sanggupkah anda berada di tempat mereka???

Saya merayu… tolonglah bersikap lebih berperi kemanusiaan kepada pembantu anda. Dia menjaga kebajikan anda sekeluarga. Jagalah juga kebajikannya. RM400 atau berapa punjuga bayaran anda kepadanya tidak berbaloi sama sekali dengan apa yang dilakukannya. Anda membayarnya untuk menjaga anak-anak anda, bukan menyayangi mereka walaupun terlalu ramai anak-anak kini yang lebih rapat dengan pembantu rumah. Kasih sayangnya kepada anak-anak anda.. berapa bayaran anda kepada mereka?? Saya akui, ada juga pembantu yang jahat tetapi percayalah, baik akan dibalas dengan baik., begitu juga sebaliknya…..

****Siaran Februari 2008

Tiada ulasan: