24 Oktober 2009

Ada tikanya memang perlu jaga tepi kain orang

Tika artikel ini ditulis, genap 14 hari Adik Syarlinie hilang dan masih belum ada berita yang pasti tentang kehilangannya itu. Setiap kali menatap berita kehilangan Adik Syarlinie, hati saya tersentuh dan air mata pasti bergenang. Ke hadrat Ilahi, saya memohon agar Adik Syarlinie dijauhkan daripada nafsu jahat manusia bertopengkan syaitan dan selamat kembali ke pangkuan ibu bapanya. Tak lupa, saya berdoa agar saya dan semua ibu bapa yang lain, dijauhkan daripada ujian yang serupa, nauzubillah min zalik. Syarlinie sebaya dengan Ayuni, puteri sulung saya. Setiap kali Ayuni bermanja dengan saya, memohon pertolongan di dalam menyelesaikan kerja-kerja sekolahnya (tadika), saya terkenangkan ibu Syarlinie. Alhamdulillah, saya masih mampu melayan anak saya, sedangkan dia sekarang ini, sedang bersedih, risau, runsing, bimbang dan entah seribu perasaan lagi yang sukar diluahkan.

Dalam kemelut dan kekecohan ini pun, saya pelik dan hairan sekali bila hujung minggu baru ni, ketika berkunjung ke sebuah gedung membeli belah, masih ada ibu bapa yang kurang peduli dengan anak-anak mereka. Anak-anak seusia Ayuni dan Suhail, dibiarkan lepas berjalan sendirian. Dalam kehairanan itulah juga, ada pemberitahuan tentang seorang kanak-kanak perempuan yang mencari ibu bapanya. Dalam perjalanan pulang pula, suami saya menegur perlakuan tiga kanak-kanak yang nampaknya lebih kurang sebaya anak-anak saya juga, sedang bermain di tepi longkang besar. Air longkang tu laju dan agak dalam, kebetulan baru lepas hujan. Kanak-kanak yang mendengar teguran suami saya tadi hanya tersengih. Berhenti bermain sekejap. Berlari agak jauh dari longkang. Saya sempat berpesan, balik ke rumah tau. Mereka hanya tersenyum dan berlari pergi, entah ke mana. Yang pasti, jauh daripada kawasan berbahaya tadi. Kepada anak-anak sendiri, saya sempat selitkan nasihat, tak boleh tau main kat longkang cam tu, bahaya, nanti kalau jatuh, mati. Cepat ja Ayuni menambah: Aah kan Ummi, nanti kena tanam dalam tanah! Saya hanya mengiyakan, dengan doa dan harapan, anak-anak saya tidak terlibat di dalam kes seperti itu dan kanak-kanak tadi selamat sampai ke rumah.

Allahu Akbar, kenapa lah kita ini sering lalai dan lupa dengan tanggungjawab kita sebagai ibu bapa. Bila dah jadi kecelakaan, menangis air mata darah pun dah tak guna. Kenapalah anak-anak kecil dibiarkan keluar rumah sendirian begitu? Bermain dengan bahaya? Kalaulah ibu bapa tiada di rumah, orang yang mengambil amanah untuk menjaga anak-anak tadi perlu menjalankan tanggungjawab dengan sebaiknya. Atau mungkin, anak-anak keluar tanpa disedari oleh ibu bapa atau penjaga, maka sesiapa juga yang ternampak kelibat kanak-kanak ini sewajarnya menegur dan melarang mana yang patut. Bukan kes berbahaya sahaja malah kes-kes bermain sendirian di taman, kes ponteng sekolah dan macam-macam kes lagi yang melibatkan anak-anak kecil harapan setiap ibu bapa. Tanya kepada diri, pernahkah anda menegur sikap tidak elok atau kenakalan anak-anak jiran anda? Pernahkah anda ambil peduli dengan apa yang sedang dilakukan oleh anak-anak jiran anda di luar pengetahuan atau penglihatan ibu bapa mereka?

Memang, ada pepatah yang kata: jangan jaga tepi kain orang lain. Itu kata orang tua dahulu, bukan kata-kata yang putus atau muktamad. Di dalam ayat al-Quran jelas dan terang: Berpesan-pesanlah dengan kebenaran, berpesan-pesanlah dengan kesabaran. Secara umumnya, ayat ini membenarkan kita menjaga tepi kain orang bila keadaan membenarkan dan memerlukan. Masalahnya masyarakat kita hari ini, bukan nak jaga tepi kain tetapi yang dalam kain. Ini yang menambahkan masalah dan buat orang lain marah. Perkara yang perlu, dibuat tak endah. Perkara yang tak perlu, dicanang riuh tak cukup sekampung, senegara nak disampaikan. Cam kata Pak Pie dalam Mami Jarum: nak jadi internet bergerak. Sikap begini yang buat orang marah. Sedangkan hakikatnya, jika semua orang berjaya mempraktikkan amalan jaga tepi kain orang dengan sewajarnya, insyaAllah, masalah dan gejala sosial yang makin menjadi-jadi sekarang ini, dapat dikurangkan.

Islam menggalakkan kita mengambil berat tentang keadaan jiran kita. Jiran dalam Islam pula bukanlah hanya mereka yang berada di kiri kanan depan belakang rumah sahaja sebaliknya di dalam satu hadis menyatakan, jiran ialah mereka yang berada dalam jarak 40 buah rumah di sekeliling kita. Tak kiralah jiran kita Islam atau bukan Islam, kita wajar menjaga hak-haknya. Hak yang paling utama ialah berbuat baik kepadanya. Termasuk di dalam berbuat baik ialah mengambil berat tentang jiran, yang bererti, perlu menjaga tepi kainnya. Menjaga tepi kainnya termasuklah menegur sikap anak-anak yang nakal dan boleh membahayakan diri kanak-kanak tersebut. Anda boleh juga berjumpa dengan jiran dan ceritakan apa yang anda nampak dengan mata anda sendiri mengenai perlakuan anaknya. Ingat!! Nampak dengan mata sendiri bererti anda jelas dengan perkara tersebut, bukan dengar daripada orang lain.

Cara penyampaian anda juga perlu dijaga. Jangan terus mencaci sikap anaknya. Cakap elok-elok, biar jiran anda nampak keikhlasan anda. InsyaAllah, jika anda benar-benar ikhlas, ianya akan terserlah melalui percakapan dan pertuturan serta mimik muka anda. Kepada yang ditegur atau mendapat berita mengenai anak-anak anda pula, janganlah menyinga. Orang ambil peduli bererti orang ambil berat dan sayangkan anak-anak anda. Jangan rasa malu bila anda menerima aduan mengenai anak-anak anda. Jadikan aduan tersebut sebagai satu cara untuk anda menambah baikkan lagi sikap dan keperibadian anak-anak anda. Anak kita tetap anak kita, anak orang juga anak kita… tanamkan prinsip tersebut, insyaAllah kebajikan anak-anak akan terpelihara.

****Siaran Februari 2008

Tiada ulasan: