05 November 2009

Benarkah romantik lelaki hanya sebelum kahwin?

Sekejap tadi, tika ingin ke bahagian belakang ofis menuju ke surau, perasan seseorang di hadapan pintu ofis (pintu kaca separuh legap). Pintu saya buka, seorang lelaki berbangsa Cina berdiri di depan pintu sambil memegang sejambak bunga. Kecoh sekejap apabila penerima bunga tersebut adalah seorang gadis yang agak pendiam dan sedikit pemalu. Lebih kecoh bila tertera pada kad yang dititipkan bersama tiga kuntum mawar merah dan seekor patung beruang kecil memegang sebuah bantal kecil berbentuk hati: Nice knowing you… from Secret Admirer (You’ll know who I am soon).

Dalam kekecohan cuba mengenal pasti siapa pengirim bunga tersebut, seorang rakan sekerja lelaki bersuara: Alaaa, lelaki ni masa belum kahwin jer romantik. Kata-kata tersebut disambut dengan pertanyaan seorang rakan sekerja wanita: Kak Su, betul ker? Persoalan tersebut memberikan saya idea untuk membincangkan topik perbincangan di atas.

Jawapan mudah, tidak benar. Kes paling hampir ialah suami saya sendiri. Jangankan selepas kahwin, sebelum kahwin pun susah nak tengok romantiknya. Sejak kenal pada tahun 1995, berpisah sementara setelah perhubungan tidak direstui keluarga, berjumpa semula pada tahun 2002, kini perkahwinan telah dianugerahkan tiga cahayamata, sikapnya masih sama, biasa-biasa saja. Saya sendiri dah biasa dengan sikapnya itu. Jangan nak mengharap kad ucapan atau bunga atau hadiah pada hari lahir atau ulangtahun perkahwinan, hanya sekadar ucapan lisan: Ana, happy birthday!! Namun, saya tak pernah marah. Juga tak pernah mengharap lebih daripada itu. Mungkin sebab saya sendiri tidak terlalu mengharapkan semua kejutan tersebut. Ya lah, sebab sejak mengenalinya, itulah dia. Sebagai isteri, saya menerimanya seadanya.

Ada juga kes lelaki yang kekal romantik. Sebelum kahwin dan selepas kahwin tetap romantik. Dah ada anak cucu pun romantik. Mungkin tak banyak kes seumpamanya. Namun, saya tahu ramai juga lelaki yang menepati persoalan di atas. Sebelum kahwin, mak aii… romantiknya. Setiap kali jumpa, pasti ada sejambak bunga bersama. Kad bermuzik dan hadiah besar juga. Bila dah kahwin, bagai menunggu ayam jantan bertelur atau menunggu kucing bertanduk kata orang tua-tua, entah bila la nak diterima semua tu? Kesian kat isteri….

Kes-kes sebegini lah yang menyebabkan timbulnya persoalan yang menjadi topik perbincangan kali ini. Walaupun bukan semua tetapi sikap sebegini tidak boleh dibiarkan berlarutan. Kenapa perlu hilangkan romantik anda itu? Jika sememangnya anda bukan daripada golongan yang dikategorikan lelaki romantik, kenapa sebelum memiliki pasangan anda, anda mampu bersikap romantik? Sekadar memuja sebelum dapat? Tak boleh la macam tu. Anda perlu ingat, pasangan anda menerima anda kerana menyukai sikap anda. Kenapa perlu menipu pasangan anda? Sikap anda yang berpura-pura sedemikian boleh mengundang rasa marah, sedih dan mungkin benci di dalam diri pasangan anda. Jika sememangnya anda tidak mampu bersikap sedemikian, jadilah diri anda yang sebenarnya sejak mula.

Tak perlu nak menipu kerana romantik atau tidak bukanlah keutamaan di dalam sesebuah hubungan kasih sayang. Perkara yang paling penting ialah keikhlasan dan kejujuran. Saya teringat satu forwarding emel yang saya terima ujung bulan lepas. Tentang rasa hairan seorang gadis apabila rakan karibnya yang menerima seorang lelaki yang nyata sekali nampak berbeza, terlalu biasa berbanding beberapa lelaki lain yang pernah mendekati rakannya itu. Jawapan mudah yang diberikan rakannya ialah kerana lelaki itu manusia biasa. Saya ‘pastekan’ petikan lamaran lelaki yang berjaya menambat hati si gadis seperti yang terdapat di dalam emel tersebut di sini:

“Saya, yang bernama …………… menginginkan anda …………untuk menjadi isteri saya. Saya bukan siapa-siapa. Saya hanya manusia biasa. Buat masa ini saya mempunyai pekerjaan. Tetapi saya tidak tahu apakah kemudiannya saya akan tetap bekerja. Tapi yang pasti saya akan berusaha mendapatkan rezeki untuk mencukupi keperluan isteri dan anak-anakku kelak. Saya memang masih menyewa rumah. Dan saya tidak tahu apakah kemudiannya akan terus menyewa selamanya. Yang pasti, saya akan tetap berusaha agar isteri dan anak-anak saya tidak kepanasan dan tidak kehujanan. Saya hanyalah manusia biasa, yang punya banyak kelemahan dan beberapa kelebihan. Saya menginginkan anda untuk mendampingi saya. Untuk menutupi kelemahan saya dan mengendalikan kelebihan saya. Saya hanya manusia biasa.”

Persoalannya, berapa ramaikah lelaki di luar sana yang bersikap seperti lelaki di dalam emel ini? Saya tak pasti ini kisah benar atau tidak tetapi moral daripada kisah ini yang perlu kita ambil dan jadikan pengajaran. Bukan sahaja lelaki, malah wanita juga. Jangan pukau bakal suami anda dengan sikap penuh pura-pura. Ingatlah, jadilah diri anda seadanya kerana kasih yang diterima seadanya akan tetap kekal semarak cintanya walau ribut dan taufan melanda.

****Siaran Mac 2008

Tiada ulasan: