25 Januari 2010

Kenapa perlu maafkan dan beri peluang?

“Dia tak puas hati kenapa akak selalu sangat suruh perempuan maafkan dan bagi peluang? Dah la lelaki tu buat salah, kenapa nak senang ja memaafkan? Sampai bila nak kena bagi peluang?” Itulah antara luahan hati seorang pembaca ruangan ini yang disampaikan oleh pembantu saya. Maafkan saya kerana anda tidak berpeluang bercakap terus dengan saya apabila menghubungi nombor telefon bimbit seperti yang tertera di bawah nama saya, di ruangan ini. Seperti yang tercetak, nombor tersebut adalah untuk temujanji. Bukan saya enggan berikan nombor saya sendiri atau nak berlagak ‘glamour’ hingga perlu ada pembantu. Sungguh, saya tidak berkesempatan melayan panggilan anda. Daripada anda menelefon saya tak der respons, baiklah saya bersembunyi dalam terang. Harap faham keadaan saya…

Kembali kepada persoalan yang menjadi topik pilihan saya kali ini. Sebenarnya, maklum balas yang menjadi pembuka perbincangan kali ini saya terima selepas perbincangan “Membina kepercayaan yang telah hilang” disiarkan di ruangan ini. Mengimbas semula perbincangan saya, memang saya akui saya mencadangkan agar anda memaafkan kesalahan pasangan anda dan berikan peluang. Seperti yang saya sering tegaskan, perbincangan saya adalah berasaskan kepada fakta dan bukan berdasarkan emosi. Sebagai Muslim, asas yang paling penting ialah saranan daripada hukum syarak.

Menjawab persoalan, kenapa perlu maafkan? Rasanya semua orang dah maklum cuma mungkin terlupa. Islam menganjurkan setiap umatnya untuk bermaaf-maafan. Bukan sahaja Islam malah setiap agama mempunyai prinsip sedemikian. Bermaaf-maafan sesama manusia adalah sifat yang amat mulia. Jangan bersikap sombong, bongkak dan enggan memaafkan kesilapan atau kesalahan orang lain apatah lagi memaafkan pasangan anda, orang yang pernah dan tak mustahil, masih anda sayangi dan cintai. Ingat!! Allah yang Maha Berkuasa, pemilik segalanya di alam maya ini, sanggup memaafkan dan mengampunkan setiap kesalahan hamba-Nya. Kita ni manusia biasa, tiada apa-apa kuasa, kenapa berlagak diri besar sangat sampai tak nak maafkan orang lain?

Mungkin ada yang berpendapat: Takkan nak maafkan begitu sahaja? Hati dah disakiti. Hampir setiap saat terasa penderitaan tersebut. Nak maafkan begitu sahaja? Saya faham, memang sukar melupakan. Tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula kisah-kisah yang melukakan hati yang tak pernah terfikir atau diimpikan selama ini. Sabar dan jangan marah-marah. Saya tak minta anda mengenang kisah-kisah luka tersebut. Saya hanya minta anda memaafkan. Memaafkan tak perlukan anda melupakan semua kisah-kisah luka tersebut dan jangan paksa diri melupakan. Bertenang, tarik nafas dan lepaskan. Kemudian lafazkan: Aku maafkan....!! Cuba berulang kali, insyaAllah lama-kelamaan ucapan terpaksa tersebut akan lahir daripada hati dan minda anda sendiri.

Persoalan kedua: Kenapa perlu berikan peluang? Saya yakin ramai yang maklum, di dalam perkahwinan ada perceraian. Di dalam perceraian ada tempoh eddah. Apa yang anda faham dengan tempoh eddah? Ya, tempoh eddah adalah untuk anda berikan peluang. Bukan sekali tetapi banyak kali. Jika bercerai talak satu, boleh merujuk kembali dalam tempoh eddah. Bila dah rujuk dan jika berlaku lagi perceraian, ada lagi tempoh eddah selepas perceraian kedua. Bila bersama semula selepas perceraian kedua dan berlaku lagi perceraian, dah tak boleh rujuk tetapi dibenarkan untuk bersama semula melalui perkahwinan baru dengan syarat setelah si isteri berkahwin dengan lelaki lain terlebih dahulu kemudian diceraikan sama ada mati atau hidup atau perkataan terkenal di kalangan masyarakat kita ’cina buta’.

Saya tak nak ceritakan pasal cina buta. Penerangan di perenggan sebelum ini adalah untuk menjelaskan mengenai peluang yang diberikan oleh syarak kepada setiap pasangan yang berjanji untuk sehidup semati. Bukan sekali malah beberapa kali. Kalau hukum syarak boleh berikan peluang kepada kita, kenapa anda pula enggan berikan peluang kepada pasangan anda? Peluang untuk diri anda juga!!

Tapi jangan salah faham. Bukan bererti saya meminta anda dengan sesenang hati memberi peluang. Bukan juga bermaksud dengan mudah juga anda perlu maafkan. Saya tak kata bila anda dipukul, dilanyak sesedap rasa, anda perlu terima atau berdiam diri dan maafkan seterusnya berikan peluang begitu sahaja? Saya juga tak maksudkan bila anda ditipu, dipergunakan sesuka hati oleh pasangan anda, anda pasrah dan redha begitu sahaja.

Beri peluang bila pasangan anda memohon maaf, mengakui kesilapan dan meminta agar diberikan peluang dan bila anda rasa yakin anda boleh percayakan maaf yang dipohon. Bagaimana nak rasa yakin? Saya tak boleh berikan anda keyakinan. Keyakinan perlu lahir daripada diri anda sendiri. Paling penting, pohon keyakinan tersebut daripada Allah Taala kerana hanya Dia yang mengetahui segalanya.

****Siaran Jun 2008

3 ulasan:

mummY daniSha berkata...

macam mane kite nak maafkan kalau org tersebut tidak menyedari kesilapan diri dan memintak maaf?

ilmu mutu dan budi berkata...

askum,,saya pelajar UKM, saya dikehendaki menyediakan satu tesis..jika saya berminat untuk membuat tajuk perceraian, apakah tajuk yang sesuai untuk dicungkil dalam kajian saya?

Taman Permata berkata...

Bagaimana kemaafan dapat diberi sekiranya kesilapan itu masih berlaku dan isteri terus tertipu dan dikhianati.