16 Disember 2012

Tangani nafsu dengan iman dan ilmu



Menunaikan janji dengan rakan-rakan Facebook ekoran permintaan seorang rakan yang meminta agar saya jelaskan mengenai cara untuk meneruskan hidup bila perlu berpisah dengan pasangan terutama ketika berkeinginan untuk melampiaskan kehendak batin, maka kali ini saya pilih topik seperti dinyatakan. Hakikatnya, perkahwinan bukan semata-mata bertujuan untuk melampiaskan kehendak batin seseorang individu. Hikmah perkahwinan yang paling utama ialah untuk melahirkan zuriat atau keturunan yang bersih. Islam menganjurkan bilangan umat yang ramai demi untuk menegakkan syariat-Nya di muka bumi ini. Umat yang ramai pula perlulah mempunyai nasab keturunan yang pasti memandangkan ketidakpastian nasab boleh membawa masalah di dalam rumahtangga dan masyarakat malah membawa kehancuran dan kebinasaan kepada negara.

Hikmah perkahwinan yang kedua ialah bagi memupuk perasaan kasih sayang di antara suami dan isteri, kerana fitrah manusia inginkan kasih sayang dan belaian daripada orang yang tertentu. Fitrah berkasih sayang ini dijelaskan oleh Allah SWT di dalam surah ar-Rum ayat 21 yang bermaksud: “Dan antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaan-Nya dan rahmat bahawa Dia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki) isteri-isteri daripada jenis kamu sendiri supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya. Dan menjadikan antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan….”

Hikmah perkahwinan yang ketiga barulah bertujuan untuk mengelakkan manusia daripada melakukan perbuatan maksiat, khususnya zina. Perkahwinan menyelamatkan seseorang daripada perbuatan zina kerana tuntutan syahwat dapat disalurkan melalui cara yang halal. Mungkin ada yang tertanya-tanya, kenapa begini kedudukannya? Jawapannya, bukan semua manusia layak berkahwin kerana perkahwinan bukan bermatlamatkan seks tetapi amanah dan tanggungjawab. Jika takut terjebak dengan zina, janganlah zina didekati. Allah SWT berfirman dalam al-Isra’ ayat 32 bermaksud: “Janganlah kamu dekati zina. Sesungguhnya zina itu adalah perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk.” Merujuk kepada ayat ini, Allah SWT melarang dekati zina, bukan melakukan zina; bermaksud hampir dengan perbuatan yang boleh sebabkan berlakunya zina menjadi satu larangan dan ditegah.

Kembali kepada persoalan rakan Facebook, naluri atau keinginan untuk melampiaskan nafsu takkan timbul jika anda tidak menjadikan keinginan dan kehendak tersebut sebagai keutamaan. Berkongsi pengalaman sendiri yang lebih empat tahun sendiri malah ada antara rakan-rakan yang dah berbelas tahun bersendirian, tak pernah ada rasa untuk melampiaskan kehendak tersebut kerana saya dan rakan-rakan ini tidak memikirkan dan mengutamakan perkara tersebut. Seperti yang pernah saya jelaskan, sememangnya kita semua mempunyai kehendak batin atau mudahnya nafsu untuk dilampiaskan tetapi jika nafsu tersebut berjaya dikawal, ia tak perlu dilampiaskan malah ada tikanya tak pernah mengganggu rutin harian malah emosi sendiri.

Nak mengawal nafsu, bukan hanya dengan perkataan tetapi perlukan kekuatan iman dan mempunyai ilmu. Iman adalah asas penting dalam setiap perkara. Beriman bermaksud anda mengakui Allah itu ada, bersedia melaksanakan segala tuntutan-Nya dan meninggalkan segala larangan-Nya. Allah SWT berfirman dalam surah adz-Dzariyat ayat 56 yang bermaksud: "Dan tidak Aku menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka beribadat kepada-Ku ". Betullah! Seks suami isteri termasuk dalam ibadah tetapi ada syaratnya. Kalau terjah hingga lupakan adab yang disarankan syariat, tak nama ibadah juga. Selain seks, banyak lagi ibadah yang diajarkan oleh baginda Rasulullah SAW, kenapa hanya seks yang melekat di minda?

Dalam satu hadis, Rasulullah SAW bersabda: “Wahai para pemuda, barangsiapa di antara kamu yang telah memiliki kemampuan untuk menikah, maka hendaknya dia menikah kerana nikah itu lebih menundukkan pandangan dan lebih menjaga kemaluan. Sedang barangsiapa yang tidak mampu, maka seharusnya dia berpuasa kerana puasa itu adalah benteng atau perisai baginya. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim). Jelaskan maksud hadis ini? Termasuk dalam ketagori tidak mampu ini ialah mereka yang pernah berkahwin dan kini kembali bersendiri. Lantas, amalkanlah puasa seperti saranan syariat.

Dalam masa yang sama, gunakanlah akal yang dianugerahkan oleh Allah untuk penuhi minda dengan ilmu dan waraskan pemikiran. Jika sedar diri mudah tergoda, elakkanlah diri daripada melihat, membaca atau mendengar perkara-perkara yang boleh menimbulkan reaksi syahwat anda. Sebagai contoh, jika anda meminati filem Hindi dan umum maklum, filem Hindi rata-rata memfokuskan cinta dan semestinya mempunyai aksi ghairah dan menggoda maka janganlah ditonton. Sama jugalah filem-filem Melayu kini malah novel-novel yang bercambah di pasaran. Pokok pangkalnya anda sendiri, jangan cari pasal!

Selain anda yang terlibat, saya ingin menasihatkan ibu bapa agar mengambil berat mengenai khitan atau berkhatan kepada anak-anak khususnya anak perempuan. Kajian membuktikan masyarakat moden kebelakangan ini terlalu mengabaikan tuntutan syariat agar mengkhatankan anak perempuan. Amalan wajib ini telah ditinggalkan. Biarpun tiada nas yang jelas dalam al-Quran atau hadis berkenaan keperluan khitan kepada anak perempuan namun ulama’ salaf berijtihad, khitan kepada anak perempuan adalah wajib sebagai satu cara mengekang nafsu. Apabila khitan tidak dilakukan kepada anak perempuan, nafsu seksual yang ada adalah pada tahap yang tinggi dan sukar untuk dikawal. Mungkin ini jawapan kenapa kebelakangan ini ramai remaja yang rosak, tak reti malu malah ramai wanita yang berstatus isteri bersikap curang kepada suami.

Pesan Rasulullah SAW: “Aku telah tinggalkan pada kamu dua perkara. Kamu tidak akan sesat selama berpegang kepada keduanya iaitu Kitab Allah dan Sunnah Rasul-Nya.” (Hadis riwayat Imam Malik, al-Hakim, al-Baihaqi, Ibnu Nashr dan Ibnu Hazm)

**** Resipi Hidup, Mingguan Wanita - April 2012

Tiada ulasan: