17 Ogos 2009

Penghargaan buat pasangan

“Kenapa suami tak pernah hargai isteri?” Ini adalah soalan yang dikemukakan kepada saya melalui satu sms beberapa bulan yang lalu. Persoalan tersebut saya simpan dengan azam akan bincangkannya melalui ruangan ini tidak lama selepas itu. Namun, sebagai insan biasa saya terlupa hinggalah malam ini, tika tanpa sengaja saya ‘on’kan telefon bimbit suami yang ter’off’ dengan sendirinya setelah terjatuh kerana dimain oleh anak-anak. Mengejutkan saya apabila ‘welcome note’ yang tertera di telefon bimbit tersebut tercatat: “isteri bukanlah hak milik tetapi anugerah”. Bagi setengah orang apalah sangat kata-kata tersebut kan! Itu kan kata-kata popular di dalam filem Cinta. Tapi bagi saya, ianya adalah tanda betapa suami menghargai saya, isterinya. Perasaan tersebut membuat saya asyik tersenyum sendiri malam ini hinggakan ditegur oleh suami. Lantas, persoalan sms tersebut menerjah fikiran.

Sebenarnya, saya kurang bersetuju dengan persoalan tersebut. Sebab?? Bukan semua suami tak menghargai isteri. Dalam beberapa kes, isteri yang tak sedar betapa suami menghargai dirinya. Mungkin cara suami yang menghargai dalam diam atau sikap isteri yang mengharapkan sesuatu yang berbeza bagi membuktikan dirinya dihargai. Namun, saya tak nafikan juga dalam beberapa kes yang melibatkan para isteri yang langsung tidak pandai menghargai suaminya. Nauzubillah min zalik.

Bagaimanakah dengan anda? Adakah anda rasa dihargai oleh pasangan anda? Nanti dulu, sebelum persoalan tersebut anda jawab, jawab dulu soalan ini: Apakah anda menghargai pasangan anda? Ambil masa anda dan fakir dengan teliti. Jika jawapan ya, syukur alhamdulillah. Tapi, apakah pasangan anda tahu dan sedar betapa anda menghargainya? Jika anda yakin telah menghargai pasangan anda, apakah pasangan anda merasakannya? Memang terlalu banyak persoalan kerana hanya soalan demi soalan sahajalah, diri anda dan pasangan anda akan dapat dikoreksi. Persoalan yang paling penting ialah bagaimanakah bentuk penghargaan yang sebenarnya perlu diberikan kepada pasangan anda?

Hakikatnya, penghargaan yang adalah sama seperti kebahagiaan, terlalu abstrak dan global untuk didefinisikan. Ada yang menganggap pemberian hadiah, kad atau jambangan bunga pada hari-hari istimewa adalah satu penghargaan. Bila hari-hari istimewa berlalu begitu saja tanpa apa-apa ucapan apatah lagi keraian, mulalah timbul perasaan di dalam diri betapa diri anda tidak dihargai, begitu??

Secara mudah, saya ingin menyeru kepada semua individu tak kiralah suami atau isteri, jangan terlalu meletakkan harapan yang tinggi kepada pasangan anda. Terimalah pasangan anda seadanya. Apabila anda mampu mendisiplinkan diri dengan prinsip tersebut, percayalah, anda akan rasa diri anda dihargai walau hanya apabila pasangan anda melakukan sesuatu yang bukan tanggungjawabnya. Ya! Melakukan sesuatu yang bukan tanggungjawab merupakan bentuk penghargaan yang paling mudah. Malah ianya adalah lebih mudah daripada menerima ucapan terima kasih daripada pasangan. Tak percaya?

Fikirkan, pernah tak anda ucapkan terima kasih kepada pasangan anda? Kalau pernah, berapa kali? Bila? Setelah menerima hadiah, bunga atau kad? Bagaimana dengan perkara-perkara biasa? Pernah tak anda ucapkan terima kasih apabila isteri menghidangkan juadah untuk anda? Pernah tak anda ucapakan terima kasih setelah suami anda menolong anda buaikan bayi? Paling penting, berapa ramai suami yang mengucapkan terima kasih kepada isteri masing-masing yang telah menyabung nyawa melahirkan zuriat anda?

Mungkin anda berpendapat, buat apalah nak ucap terima ksih sedang semua yang dilakukan itu adalah tanggungjawab dan tugas yang telah termaktub. Ya, saya akui ianya tanggungjawab tapi tak terfikirkah anda, apabila anda membiasakan diri dengan perkara-perkara kecil sedemikian, barulah anda akan dapat melakukan penghargaan dalam bentuk yang lebih besar.

Jangan ambil terlalu mudah di dalam melahirkan penghargaan kepada pasangan. Penghargaan adalah antara cara untuk meluahkan rasa saying. Jika pasangan anda sedar betapa anda menghargai dirinya, tak perlu lagi ada ucapan cinta sepanjang masa. Sebaliknya jika setiap minit anda meluahkan rasa cinta tetapi pasangan anda tidak merasainya malah tidak langsung merasa dirinya dihargai, jangan terkejut jika tiba satu hari, anda kehilangan kasih sayangnya dan dirinya juga. Oleh itu hargailah pasangan anda sebelum terlambat.

****Siaran November 2007

1 ulasan:

CT berkata...

Salam kenalan.

Ini pertama kali saya masuk blog ini.

Terima kasih atas peringatan yg diberikan dlm entry ini...sesekali insan lemah seperti saya mmg memerlukan tazkirah yg begini agar terus sedar kekurangan diri dan cuba membaikinya...