05 Ogos 2008

Antara komunikasi dan intimasi

Dalam berkira-kira isu apa yang akan saya kemukakan kali ini, teringat saya satu cereka tayangan tv3, Miftahul Jamilah. Walaupun tanyangannya baru-baru ini adalah siri ulangan dan pertama kali saya menontonnya, cereka tersebut betul-betul membekas di jiwa saya. Kisah kesabaran dan ketulusan kasih seorang isteri. Contoh dan tauladan bahawa sebuah perkahwinan itu bukanlah bererti sekadar satu hubungan intimasi sahaja. Sebaliknya sebuah perkahwinan itu adalah lebih menjurus kepada komunikasi antara suami dan isteri. Satu ketika dulu, seorang rakan sekerja lelaki pernah menanyakan kepada saya dan seorang lagi rakan sekerja wanita, apakah yang paling penting di dalam sebuah perkahwinan, komunikasi atau intimasi? Saya dan rakan wanita sependapat, komunikasi paling penting. Kalau komunikasi lingkup, intimasi pun tak jalan ler. Bagi rakan lelaki yang bertanyakan soalan tersebut pula, intimasi paling penting katanya, kalau intimasi rosak, komunikasi pun punah. Lain orang lain pendapat kerana masing-masing dengan alasan yang tersendiri.

Namun, saya tetap berpendirian bahawa antara komunikasi dan intimasi, faktor komunikasi memainkan peranan penting di dalam kebahagiaan rumah tangga. Saya akui, Islam menetapkan bahawa sebuah perkahwinan boleh difarakkan atau dengan erti kata lain, suami atau isteri boleh memohon perceraian sekiranya pasangan mereka tidak mampu menunaikan kehendak batin iaitu layanan seks mereka. Kita renung semula apakah hikmah dan tujuan perkahwinan? Apakah kerana matlamat seks semata-mata? Memang benar tujuan pertama perkahwinan adalah untuk melangsaikan keinginan seks setiap individu melalui cara yang halal tetapi masih ada hikmah-hikmah lain di dalam perkahwinan yang juga perlu diberikan keutamaan. Kita imbas semula sejarah perkahwinan Rasulullah s.a.w dengan para Ummahatul Mukminin. Iktibar dari sejarah perkahwinan baginda Rasulullah s.a.w ini jelas membuktikan bahawa tujuan perkahwinan bukanlah demi kerana intimasi sahaja.

Sekiranya seseorang itu berkahwin hanya kerana keinginan seks atau lebih mengutamakan soal intimasi maka perkahwinan yang dibina akan mula goyah apabila hal-hal intimasi ini ditimpa masalah. Mencontohi kes di dalam cereka Miftahul Jamilah, sebenarnya kes yang sama pernah berlaku kepada seorang klien saya cuma bezanya si suami dijangkiti HIV kerana ketagihan dadah dan kesudahan cereka juga tidak sama dengan kesudahan kisah klien saya tetapi ada alasannya. Miftahul Jamilah bersedia menerima kekurangan suaminya kerana rasa cinta dan kasih kepada suami. Sementelahan pula Miftahul Jamilah memahami isi hati si suami, biar pun tidak menerima layanan sebagai seorang isteri pada mulanya tetapi suaminya berubah menjadi seorang suami yang baik dan bertanggungjawab walaupun tidak mampu memenuhi kehendak batin si isteri. Bererti wujud komunikasi yang baik antara pasangan suami isteri. Sememangnya suami begini wajar menerima setulus kasih si isteri walau si isteri terpaksa korbankan keinginan intimasinya.

Berbeza dengan kes klien saya, si suami bukan sahaja seorang penagih tegar tetapi gagal menunaikan tanggungjawab yang wajar bagi seorang suami kepada isteri dan anak-anaknya. Segala urusan rumah tangga dipikul oleh isteri maka si isteri mengambil keputusan untuk keluar dari perkahwinan tersebut. Kes disebut dan didengar. Si suami bertegas, walaupun beliau dijangkiti HIV, beliau tidak kisah sekiranya si isteri tidak melayani kehendaknya asalkan hubungan perkahwinan mereka masih ada. Walau alasan tersebut digunakan oleh suami, hakim yang membicarakan kes menerima permohonan fasakh si isteri setelah mengambil kira faktor komunikasi yang tidak baik antara kedua pasangan suami isteri tersebut.

Sungguh, sekiranya wujud komunikasi yang baik antara suami dan isteri maka intimasi juga akan berjalan dengan baik. Sebaliknya jika komunikasi bermasalah maka kecenderungan untuk melakukan intimasi juga kurang malah boleh mencapai tahap tiada. Tika inilah ada antara suami yang menjauhkan diri daripada isteri. Isteri tidur di bilik, suami tidur di ruang tamu. Ada juga isteri yang melarikan diri tidur bersama anak-anak. Ataupun ada juga pasangan yang masih melakukan intimasi tetapi dalam keadaan terpaksa, sekadar menunaikan tanggungjawab maka jadilah seperti perumpamaan, bagai melepaskan batuk di tangga. Natijahnya, tiada kepuasan maka hubungan akan lebih bermasalah. Berbeza jika komunikasi cantik maka intimasi yang kurang elok akan dapat diindahkan lagi. Komunikasi yang baik antara suami isteri akan mendorong kedua-dua mereka berbincang bagaimana untuk mengatasi malah intimasi antara mereka. Komunikasi yang baik juga mendorong pasangan suami isteri berikhtiar mencari jalan bagi merungkai segala permasalahan yang berkaitan dengan isu intimasi ini.

Lantas, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk menyeru kepada semua individu, utamakan komunikasi di dalam perkahwinan anda. InsyaAllah, isu intimasi akan berjalan dengan lancar.

****Siaran September 2005

Tiada ulasan: