27 Ogos 2008

Jangan jadi suami dayus

Pagi ini, saya tiba awal di pejabat, belum pukul lapan, dah tercongok di depan pintu. Awal lagi, perut pun belum diisi, terasa pulak nak makan roti canai telur, sedap tu bila kena dengan teh tarik. Gerai mamak di seberang jalan saya kunjungi. Ketika menunggu pesanan, terdengar dua suara wanita dan satu suara lelaki di belakang. Bila diteliti, rupa-rupanya mereka membincangkan tentang ceraka Natasya. Satu suara wanita, meluahkan rasa tidak suka dengan sikap ibu saudara Natasya yang katanya terlalu kasar dan biadap dengan suami. Sambut satu suara wanita lagi, katanya, tindakan sebegitu ada tikanya perlu supaya suami tak naik tocang. Mencelah pulak suara lelaki, memang nada tak puas hati dengan kata-kata, yang saya rasa, mungkin rakan sekerjanya itu… Amboii!! Tocang lelaki jer yang kau fikir, tocang isteri lagi tinggi dari tocang suami tau!!

Saya tergelak… kalau rambut si isteri lebih panjang, memang sah ler tocangnya lebih tinggi! Itu hakikat dari pandangan fizikal. Sebenarnya, panjang atau pendeknya rambut bukan penentu tinggi rendahnya tocang. Saya yakin, para pembaca semua faham maksud kiasan saya ini. Sebenarnya, jika berkesempatan, saya juga mengikuti cereka Natasya. Saya turut sependapat dengan wanita pertama tadi, sebagai seorang isteri, memang tidak wajar ibu saudara Natasya bersikap sedemikian. Paling tidak wajar juga, bapa saudara Natasya membiarkan isterinya memperlakukannya sedemikian. Inilah punca sebenar kenapa isteri berterusan bersikap biadap dan kurang ajar terhadap suami. Mungkin pada awalnya sekadar meninggikan suara. Lama-kelamaan, bercakap dalam nada yang tinggi malah herdikan dan pekikan seperti satu kebiasaan.

Di sinilah suami wajar dan perlu memainkan peranan. Sebagai ketua keluarga, suami perlu menegur kesilapan isteri. Seorang isteri yang lupa (saya gunakan istilah lupa kerana secara rasionalnya, semua isteri mengetahui bahawa suami adalah insan yang perlu dihormati) perlu diingatkan oleh suami tentang tanggungjawab dan kewajipan mereka. Tanggungjawab seorang isteri adalah menghormati suami, melayan kehendak suami, menjaga segala kebajikan suami termasuk menjaga perlakuan dan perkataan agar hati suami tidak terguris. Mungkin ada isteri yang mencelah, alahhh, kalau suami dah gagal tunaikan tanggungjawab sebagai suami, nafkah pun tak dapat nak beri, makan minum semua isteri yang cari, takkan masih nak hormat lagi?

Jawapannya tetap YA! Selagi kegagalan tersebut bukanlah atas ikhtiar suami. Seperti yang pernah saya bincangkan dulu, suami mempunyai satu pengecualian di dalam memainkan peranan sebagai pemberi nafkah zahir iaitu apabila suami tidak berupaya yang diharuskan di dalam syarak. Tidak berupaya ini merangkumi tidak mempunyai kudrat iaitu tidak mampu dari segi fizikal, sakit yang tidak memungkinkannya berusaha untuk menyara keluarga. Tidak berupaya juga dikira bagi suami yang kehilangan kerja atau tiada pekerjaan yang mampu menjamin dirinya menjadi penyumbang utama kepada ekonomi rumahtangga tetapi dengan syarat, suami tadi tidak putus berusaha. Ketidak upayaan juga dikira bagi suami yang mempunyai pendapatan kecil dan perlu bergantung kepada bantuan isteri untuk mengelakkan keluarga dari masalah kewangan. Walaupun faktor-faktor ketidak upayaan ini boleh dijadikan sebab untuk isteri memohon perceraian tetapi dalam konsep perkongsian hidup suami isteri, tindakan isteri yang berbuat demikian adalah satu tindakan yang zalim.

Dalam erti kata lain, isteri tetap wajib menghormati suami walau isteri terpaksa menanggung si suami. Di sinilah kesetiaan dan kasih sayang teruji. Di waktu senang bersama, waktu susah tetap juga bersama. Dah kalau tak nak tanggung suami, kenapa kau pilih lelaki yang kau tau takkan mampu memberikan kau hidup tanpa pertolonganmu? Dah buta kerana cinta? Suami pula, perlu peka dengan situasi ini. Walaupun isteri membantu anda menyara keluarga ataupun anda sendiri disara oleh isteri, peranan anda sebagai suami tidak pernah hilang. Anda tetap sebagai ketua rumahtangga. Anda berhak menegur kesalahan isteri. Anda berhak membetulkan kesilapan isteri. Tanggungjawab dan peranan anda untuk mendidik dan membawa isteri anda ke jalan yang betul. Anda berperanan untuk menjadikan isteri anda sebagai isteri yang baik, solehah dan menghormati anda sebagai suami.

Ada tiga tahap didikan yang boleh dipraktikkan oleh para suami kepada isteri yang lupa tanggungjawab dan peranannya. Tahap pertama: Menegur perlakuan isteri. Yang tidak betul, katakan tidak betul. Yang perlu dilakukan, nyatakan dan arahkan. Tahap kedua: Jika isteri membantah, tinggalkan isteri sendirian di bilik tidur. Bab ni yang selalunya para suami bermasalah nak lakukan. Isteri pula, ada yang menggunakan ‘ilmu tempat tidur’ ni untuk membuatkan suami lupa segala arahan atau permintaannya. Tengok cermin, perhatikan diri sendiri. Ingin bahagia yang sebenarnya? Anda tahu apa yang perlu anda lakukan. Tahap ketiga: Memukul isteri dengan tujuan untuk mengajar. Pukulan untuk tujuan mengajar bukan bererti boleh membelasah sesuka hati. Sekadar peringatan. Pukulan pula tidak boleh dilakukan di tempat-tempat yang akan nampak kesan yang nyata seperti muka. Kalau tahap-tahap didikan ini dilakukan, kebahagiaan akan dikecapi.

Memang betul kata seniman agong P.Ramlee, siapa tak sayangkan isteri. Kalau sayang pun, jangan sampai anda menjadi suami yang dayus. Anda tidak dayus jika terpaksa hidup dengan hasil titik peluh isteri tetapi ANDA SUAMI YANG DAYUS JIKA GAGAL MENGEMUDI ISTERI.

****Siaran Disember 2005

Tiada ulasan: