13 Ogos 2008

Berterus terang eratkan hubungan

Debar di hati saya masih kencang. Berdegup pantas seakan baru menyelesaikan satu larian keliling padang. Bukan terkejutkan hantu, bukan takutkan jembalang. Entahlah, sukar nak diterjemahkan apa perasaan yang melanda benak saya sebenarnya. Puncanya, satu emel pengakuan seorang remaja lelaki berusia 17 tahun, bakal menduduki peperiksaan SPM tidak lama lagi. Remaja tersebut meluahkan rasa kesalnya di atas perbuatan yang telah dilakukan bersama gurunya. Beliau dan guru yang mengajarnya mata pelajaran Bahasa Inggeris telah menjalani hidup bagai sepasang suami isteri, sejak beberapa bulan yang lepas. Setiap kali suami gurunya tiada di rumah, mereka akan bersama dan gurunya pernah beberapa kali meluahkan rasa gembira dan bahagianya bersama remaja itu kerana menurut kata guru tersebut, pelajarnya itu berjaya memenuhi segala kehendaknya yang beliau tidak dapat daripada suaminya. Astaghfirullah wa nauzubillahi Allahu Akbar!!!

Mungkin ada di kalangan pembaca turut merasai apa yang saya rasai tika ini. Ya, kejutan yang maha hebat. Secara logiknya kita ketahui, tugas seorang guru ialah untuk mengajar dan mendidik seorang anak bangsa menjadi insan yang berguna. Sebaliknya, kes yang baru saya kemukakan tadi…. semua pembaca sedia maklum, bukan? Saya tidak bercadang untuk menghuraikan tentang peranan seorang guru. Sebaliknya, saya ingin memfokuskan kepada punca permasalahan sebenar kes ini.

Segala-galanya bermula daripada guru tersebut, seorang wanita dan yang pasti adalah seorang isteri. Nyata sekali daripada luahannya itu, isteri ini tidak mendapat kepuasan yang sebenar daripada si suami. Jangan tergelak atau terkejut pula, isteri juga punya nafsu syahwat yang sama dengan suami. Bukan suami sahaja yang perlu dipenuhi keinginannya. Kehendak nafsu isteri perlu juga dipenuhi. Kegagalan memenuhi keinginan tersebut boleh menyebabkan sesebuah perkahwinan itu roboh dan jika isteri-isteri ini tidak kuat imannya, timbullah kes-kes isteri curang dan mencari hidangan di luar. Isu kehendak dan keinginan yang tidak dipenuhi ini sewajarnya tidak timbul jika masing-masing individu iaitu suami dan isteri juga, mengamalkan sikap berterus terang dengan pasangan masing-masing.

Sikap berterus terang amat penting dalam mengeratkan hubungan suami isteri. Segala apa yang dirasai, segala tidak kepuasan hati malahan perkara-perkara yang berkaitan dengan hubungan seksual perlulah diluahkan kepada pasangan masing-masing. Jika sikap terus terang ini diamalkan, insyaAllah, tidak akan timbul masalah-masalah suami atau isteri curang dan ‘makan luar’. Berterus terang adalah salah satu prinsip komunikasi dalam perkahwinan. Kerana itulah saya pernah menegaskan bahawa komunikasi amat penting dalam hubungan suami isteri. Malu? Apa yang hendak dimalukan? Kita berterus terang dengan suami dan isteri masing-masing. Antara suami dan isteri tiada lagi istilah aurat. Hatta perhubungan yang diharamkan sebelum perkahwinan juga telah menjadi satu ibadah apabila suami isteri melakukannya dengan rasa penuh kasih dan sayang. Luahkan apa yang anda rasa, tidak puas hati, inginkan suasana yang lebih romantik, inginkan aksi-aksi yang lebih menambat rasa atau apa saja… berterus teranglah kepada pasangan anda.

Saya teringat satu kisah yang pernah sampai ke telinga saya, seorang isteri yang sarat mengandung meminta suaminya memakai tuala tanpa apa-apa pakaian lain. Kemudian suami itu diminta pula supaya duduk mencangkung. Pelik jer permintaan si isteri namun kerana sayang, suami menurut. Bila suami bertanyakan kepada isteri, kenapa beliau diminta berbuat demikian? Barulah si isteri berterus terang. Rupa-rupanya si isteri inginkan ‘belaian hangat’ kerana suami tidak memenuhi kehendak batin si isteri hampir sebulan. Bukan suami membenci tetapi tersilap jangkaan, bimbang isteri tidak selesa maka dibiarkan sahaja, turut sama mengorbankan keinginannya. Inilah punca jika tidak mengamalkan sikap berterus terang. Jika sikap terus terang diamalkan, perkara-perkara pelik takkan terjadi. Perlakuan-perlakuan yang melanggar batas moral dan syarak juga dapat dijauhi.

Satu ilmu yang saya ingin kongsi dengan para pembaca semua terutama kepada isteri yang sedang hamil, juga kepada suami yang isterinya sedang hamil, hubungan kelamin antara suami isteri ketika menunggu saat-saat kelahiran (maksud saya ketika kandungan sarat bukan ketika sakit mula terasa) akan membantu proses kelahiran, insyaAllah, isteri akan lebih mudah bersalin. Ilmu ini saya dapat daripada seorang jururawat semasa pemeriksaan kandungan ketika mengandungkan anak pertama. Alhamdulillah, Allah izinkan saya bersalin dengan mudah, bagi kedua-dua anak saya… tapi, bukan itu saja, ada juga doa-doa yang saya amalkan.

Kembali kepada tajuk perbincangan, sekali lagi saya menyeru kepada semua individu yang bernama suami dan isteri, jangan malu dan jangan segan, berterus teranglah kepada pasangan anda tentang segala apa yang anda rasakan mengenai hubungan kelamin anda. Kepada para suami, jangan salah anggap bahawa hanya keinginan anda yang perlu dipenuhi sedangkan keinginan isteri dibiar sepi. Wanita dan lelaki mempunyai tahap kepuasan yang berbeza. Jika sayangkan isteri anda, belajar dengan lebih lanjut mengenai perkara ini dan sebaik-baiknya, berkomunikasilah dengan isteri anda. Sama juga dengan para isteri. Komunikasi penting untuk intimasi, praktikkanlah. Maaf jika ada yang merasakan perbincangan kali ini keterlaluan atau sangat terbuka. Satu sahaja yang perlu diingat, ini adalah ilmu.

****Siaran Oktober 2005

Tiada ulasan: