21 Ogos 2008

Jika sudah jodoh

Ketika sedang asyik menyiapkan kerja, tiba-tiba telefon bimbit saya mengeluarkan nada, memberitahu ada sms yang masuk. Cepat saya ambil, batalkan ‘keypad locked’ dan baca mesej tertera, “Assalamualaikum akak, hari ni Lin akad nikah, lepas Asar. Akak doakan semuanya berjalan lancar ye…”. MasyaAllah, leka dengan kesibukan kerja, terlupa hari ini, 15hb Oktober, adik angkat saya yang saya kenali menerusi majalah kebanggaan ramai ini, akan memasuki gerbang perkahwinan bersama jejaka pilihannya. Petang, ketika dalam perjalanan pulang dari kerja, saya menghantar sms kepada adik angkat saya itu, bertanyakan khabar. Tak lama, beliau menghubungi saya. Ceria sekali suaranya. Memang lah kan, kalau hajat dan impian tercapai, hanya Dia yang Maha Mengetahui sahaja yang tau betapa bahagia dan gembiranya hati. Tambah pulak, setelah terpaksa melalui pelbagai ranjau dan duri. Seperti kes adik angkat saya ini. Hubungannya dengan jejaka pilihan hati ditentang hebat oleh ibu bapa dengan alasan, mereka berdua tidak sekufu. Namun, berkat doa dan yakin pada ketentuanNya, akhirnya hubungan mereka direstui dan detik bahagia yang diharapkan menjelma juga.

Kes adik angkat saya ini, hampir sama dengan kes saya sendiri. Sementelahan pula, suami saya dan suami adik angkat saya itu, tidak diterima oleh ibu bapa kami berdua kerana pilihan kami hanyalah seorang tentera berpangkat Lans Koperal sedangkan kami adalah graduan universiti. Namun, kalau dah jodoh, ikan di laut, asam di darat pun akan bersatu juga. Saya yakin, masih ramai lagi individu di luar sana yang pilihan hati mereka ditentang oleh keluarga. Saya ingin berkongsi rasa dengan anda semua. Ya, memang sedih dan pedih bila pilihan hati tidak diterima oleh ibu bapa. Memang sedia dimaklumi, ibu bapa hanya inginkan yang terbaik untuk anak-anak tetapi bukan bererti setiap pilihan ibu bapa adalah betul dan tepat. Walaupun anak-anak lebih lewat merasa masinnya garam dan manisnya gula, tidak semestinya pilihan anak-anak pula tidak betul dan tersasar. Yang pasti, perselisihan pendapat antara ibu bapa dan anak-anak ini adalah atas nama kasih sayang. Ibu bapa bertindak menolak pilihan hati si anak kerana kasihkan si anak dan inginkan yang terbaik untuk anaknya. Si anak pula, tetap berkeras dengan pilihan hati kerana sayang dan kasih dan yakin, pilihan hatinya itulah yang terbaik dan mampu memberikan kebahagiaan buat dirinya.

Apabila berhadapan dengan situasi sebegini, perkara yang paling penting yang saya ingin ingatkan kepada anak-anak yang menghadapi dilema seperti ini ialah, jangan berkasar atau meninggikan suara apatah lagi bertindak melawan ibu bapa anda. Jangan sampai hati ibu bapa terluka. Jika ibu bapa anda mengeluarkan kata-kata yang tidak elok tentang pasangan anda, cuba bersihkan minda mereka dengan menafikan semua yang tidak baik itu dan sampaikan yang sebenarnya, jangan menipu, lebih buruk jadinya nanti. Ingat! Sampaikan dalam keadaan emosi terkawal, lemah lembut dan teratur. Jangan sampai ibu bapa anda merasakan mereka tidak penting lagi di dalam hidup anda. Jangan sampai ibu bapa anda merasakan pilihan hati anda telah merosakkan jiwa anda hingga anda sanggup menentang ibu bapa anda. InsyaAllah, jika anda dapat mengawal emosi anda menghadapi situasi yang genting ini, anda akan berjaya mendapat restu mereka. Sebabnya, ibu bapa anda pasti akan sedar betapa anda benar-benar ingin hidup bersama dengan pilihan anda.

Paling penting, tunggu dan bersabar hingga ibu bapa anda merestui hubungan anda. Restu ibu bapa adalah penting untuk kebahagiaan hidup anak-anak. Tanpa restu ibu bapa, biarpun kita mempunyai kerjaya dan pendapatan yang baik dan dapat hidup bersama pilihan hati, hidup kita tidak akan senang dan bahagia kerana kita tidak mendapat redha Ilahi. Janji Allah itu pasti, redha Allah pada kita hanya setelah kita mendapat restu ibu bapa kita. Bila tiada redha Ilahi, berbagai ujian dan cabaran akan dihadapi. Pengalaman saya mengendalikan kes sepanjang tujuh tahun kerjaya saya ini juga membuktikan, banyak perkahwinan atas dasar pilihan hati sendiri tetapi tidak mendapat restu ibu bapa kesudahannya berakhir dengan perceraian, nauzubillah!!
Memang penantian itu satu penyiksaan tetapi percayalah, hasilnya memang berbaloi. Anda sendiri perlu bersabar, percaya dan yakin dengan diri sendiri bahawa si dia adalah pilihan hati anda yang nyata dan pasti. Yakin bahawa anda memang mengasihinya, percaya bahawa si dia adalah yang terbaik untuk anda. Anda juga perlu yakin dan percaya bahawa anda adalah pilihan hati si dia. Anda perlu yakin bahawa si dia juga ingin hidup bersama dengan anda mendirikan mahligai bahagia. Bila telah yakin dan pasti, berdoalah kepada Yang Maha Kuasa. Dia yang mengetahui segalanya. Doa yang terbaik ialah mohon petunjukNya tentang jodoh anda dan pilihan hati anda. Jika jodoh anda dan pilihan hati anda itu baik untuk masa depan anda, masa depan ibu bapa dan keluarga anda juga, mohon supaya Allah mudahkan hasrat hati anda.

Segala yang saya luahkan dalam perbincangan kali ini, bukanlah sekadar mainan bicara. Semuanya telah saya lalui. Pilihan hati saya juga telah menghadapi segala ranjau ini. Inilah yang kami berdua lakukan. Alhamdulillah, berkat doa dan kesabaran kami, hubungan kami direstui. Setelah hampir 12 tahun menanti, akhirnya kami bersatu dan kini, dalam tempoh 41 bulan perkahwinan, kami dikurniakan sepasang cahayamata penghibur jiwa. Kawan-kawan sepengajian turut terkejut dengan perkahwinan saya. Itulah… nak kata apa lagi, jika sudah jodoh…..!!!

****Siaran November 2005

Tiada ulasan: