23 September 2008

Pertimbangkan kebaikan dan kelebihannya

Kenapa begini nasibku sebagai isteri? Kalau aku merajuk, tak pernah dia nak pujuk. Kalau aku marah dan bising-bising, dia buat tak tau jer, cam tak der apa-apa yang berlaku. Kalau ulangtahun pulak, jangan harap ler nak ada hadiah, ucapan lisan pun hanya akan dapat bila orang lain dah ucapkan lebih dulu. Kenapa dia tak macam suami orang lain? Romantik … pandai jaga hati isteri. Kalau ler berterusan cam ni, lebih baik aku berpisah saja. Tapi… dia baik. Tak pernah dia tinggikan suara pada aku ataupun anak-anak. Dia juga penyayang dengan anak-anak. Bab nafkah pun dia tak pernah abaikan walaupun aku yang terpaksa tolong tampung mana-mana yang kurang… nak kata apa lagi, memang dia pilihan aku walau aku tau kedudukan kewangannya begitu… tapi sampai bila aku harus begini. Nak jugak aku merasa hidup senang, riang… tapi sekarang pun aku riang cuma dia tak romantik cam suami oarng lain… ahhhh… camana ni????

Situasi di atas adalah antara luahan hati daripada beberapa orang isteri yang diemelkan kepada saya. Saya yakin, bukan para pengirim emel ini sahaja yang mengalami situasi yang sukar ini malah ramai lagi yang memendamnya di dalam diri, akhirnya terlepas membuak bagai gunung berapi. Malah, dalam satu kes yang pernah saya kendalikan, seorang isteri mengalami situasi yang lebih sukar, bukan sekadar suami tidak romantik, lupakan sambutan ulangtahun tetapi sepanjang tempoh perkahwinan, isteri yang terpaksa bertindak sebagai ketua keluarga, menanggung segala perbelanjaan termasuk menyara suami, terpaksa bersabar dengan kerenah suami yang bersikap seperti kanak-kanak, hanya ingin dimanjakan, pantang ditegur akan merajuk diri hinggakan isteri terasa seperti suaminya adalah salah seorang daripada anak-anaknya. Memang sakit kepala kan… tapi alhamdulillah, hingga kini perkahwinan mereka masih mampu bertahan tanpa sebarang gegaran. Kenapa? Kerana si isteri berbangga dengan sifat penyayang suaminya kepada anak-anak. Suaminya juga mudah menolong walau untuk menguruskan kerja rumah dan anak-anak. Suaminya tak pernah marah-marah walau ada tikanya si isteri tertinggi suara. Kerana kelebihan yang ada pada si suami inilah, si isteri pasrah, menerima segalanya sebagai ujian dan menerima suaminya seadanya.

Inilah sebenarnya hakikat sebuah rumah tangga. Satu medan ujian yang perlukan sikap rasional mengatasi emosi diri. Seperti mana kita menerima si dia sebagai seorang kekasih hati semasa di awal pertemuan dan percintaan dahulu, sanggup berkongsi segala kepayahan dan kesusahan, sanggup sama-sama ketawa girang dan riang maka setelah sah menjadi pasangan hidup kita, tak kiralah sebagai seorang isteri atau sebagai seorang suami, maka sewajarnyalah juga, kita sanggup menerima segala kekurangan dan kelemahan si dia. Paling penting, ketika membuat sesuatu keputusan atau mengambil tindakan, pertimbangkan segala kebaikan dan kelebihannya dan bukan mempersoalkan kekurangan dan kelemahan pasangan anda.

Mungkin dalam sepuluh, hanya tiga atau paling teruk, hanya satu sahaja yang anda kenal pasti sebagai kebaikannya tetapi kebaikan yang satu itu mengatasi sembilan kekurangannya, yang satu itu pun perlu diambil kira untuk anda meneruskan hubungan yang anda. Seperti kes yang saya paparkan sebelum ini, suami masing-masing penyayang cuma masalahnya, tidak romantik dan tidak mampu menanggung perbelanjaan keluarga. Fikirkan, jika anda mengenepikan suami anda kemudian anda memilih seorang lelaki lain yang lebih kaya dan berpendapatan tinggi, mampu membelikan anda apa-apa sahaja, apakah anda pasti bahawa anda akan disayangi seperti suami anda menyayangi anda? Apakah anda pasti anak-anak anda akan mendapat kasih sayang yang sama seperti kasih sayang bapa mereka?

Ya, hidup dengan cinta sahaja tidak akan ke mana. Saya akui kata-kata tersebut. Memang cinta tak kan mengenyangkan. Cinta juga tak mampu berikan anda mahligai yang indah. Tetapi apakah kekenyangan dan mahligai indah itu membahagiakan? Ingat lagi artikel saya mengenai kekuatan cinta. Cinta yang teguh dan kukuh boleh mewujudkan apa saja apabila pencinta sanggup berkorban demi pasangannya. Seorang pencinta pula adalah orang yang berfikir dengan akal bukan dengan emosi. Apabila berfikir dengan akal, kita akan mempertimbangkan segalanya, kelemahan dan juga kebaikan walau sebesar kuman. Selain itu, ketika emosi sedang menggeledak, cuba imbas semula kenangan lama. Ingat segala kenangan lalu yang indah dan membahagiakan. Sudah pasti anda akan tergelak dalam kemarahan.

Persoalan yang perlu kita sama-sama fikirkan, pernahkah anda berdoa semoga anda bahagia di dalam perkahwinan anda? Pernahkah anda berdoa supaya pasangan anda kekal menyayangi dan menyintai anda? Pernahkah anda berdoa supaya anda dijadikan sebagai seorang suami yang soleh atau isteri yang solehah? Pernahkah anda berdoa semoga pasangan anda berubah sikap menjadi seorang isteri atau suami yang menjalankan segala peranan dan tanggungjawabnya? Tanya segala persoalan ini kepada diri anda. Anda tahu jawapannya. Bertindaklah hasil daripada keputusan jawapan anda itu demi kebahagiaan anda dan perkahwinan anda. Kenang juga, mungkin segala apa yang anda alami kini adalah kifarat dari kesilapan dan dosa-dosa anda yang lalu. Dekatkan diri pada Allah dan Allaah akan dekat pada kita.

****Siaran Januari 2006

Tiada ulasan: