08 September 2008

Tanam azam untuk kecapi bahagia

Tahun baru menjelma lagi, bagai baru saja menyambut tahun baru 2005, kini tiba pulak 2006. Betapa cepatnya masa berlalu. Seperti biasa, apabila tiba tahun baru, perkara yang sering diperkatakan ialah mengenai azam. Walaupun kebanyakan orang mempunyai azam baru, malah mungkin juga azam yang lama yang masih belum dicapai tetapi tetap ingin dicapai, ada antara kita yang enggan berazam apa-apa. Cukup ler dapat hidup seperti sekarang ni. Ataupun, ada yang berpendapat, tak guna ada azam baru kalau hidup tak bahagia. Haaa… ini yang salah ni. Kenapa pertikaikan diri tidak bahagia sedangkan setiap individu yang hidup di atas muka bumi ini berhak untuk mengecapi bahagia.

Saya teringat satu kisah, seorang petani menunggang basikal membawa isterinya melalui tepi jalan kampung. Si isteri memeluk erat pinggang suaminya dari belakang. Dalam masa yang sama, lalu sebuah kereta Mercedes, dipandu seorang ahli perniagaan berjaya bersama isterinya yang cantik berhias. Terfikir di benak petani: “Alangkah bahagianya lelaki itu, memiliki kereta yang besar dan isteri yang cantik.” Ketika itu juga, ahli perniagaan tadi terfikir: “Alangkah bahagianya petani ini, mempunyai isteri yang penyayang walaupun hidup sederhana.”

Saya yakin, pembaca semua memahami moral cerita di atas. Ya, kebahagiaan itu sesuatu yang abstrak untuk didefinisikan. Seseorang itu akan rasa bahagia apabila berjaya memiliki impian dan hajat hatinya. Untuk mencapai sesuatu impian, kita perlu ada tekad dan semangat. Tekad dan semangat inilah yang dimaksudkan dengan azam. Bererti, semua orang perlu berazam untuk mengecapi bahagia. Setiap orang dengan bahagianya yang tersendiri. Tepuk dahi tanya minda, apakah yang boleh membahagiakan anda? Apabila sudah ada jawapannya, sematkan di dalam jiwa. Catatkan juga di atas sekeping kertas sebagai peringatan malah sebagai pendorong semangat… inilah yang membahagiakan aku, aku akan memperolehinya.

Sekarang, anda sudah pun mempunyai hala tuju untuk bahagia. Tujuan dan azam sahaja tidak memadai. Anda perlu berusaha mencapainya. Perlu diingat, untuk mencapai impian, tidak semudah yang dilafazkan. Seperti yang biasa dikatakan orang, bukan senang nak senang. Yang penting, anda perlu berusaha dengan sedaya upaya dan jangan mudah putus asa. Setiap usaha pasti ada kegagalannya tetapi kegagalan bukanlah penyudah segala usaha. Mungkin ada yang berpendapat, kalau nak capai kejayaan di dalam kerjaya, boleh ler gunakan pendirian seperti yang saya sebutkan tadi. Kalau nak capai bahagia dalam percintaan dan rumahtangga, bagaimana pula?

Jawapannya, tetap sama, masih boleh gunakan prinsip yang saya sebutkan tadi. Jika anda yakin anda akan bahagia dengan memiliki cinta si dia, berusahalah untuk memperolehi cintanya. Kalau lelaki, mungkin tidak bermasalah. Ya lah, tidak pelik jika timba mencari perigi. Kalau si gadis, bagaimana? Ada caranya. Anda boleh tunjukkan keprihatinan anda kepada si dia. Tanyakan khabarnya apabila bertemu. Pandai-pandailah, jangan pulak dalam hari yang sama, setiap kali bertemu, asyik tanyakan khabar saja. Kemudian, tidak salah sesekali anda menghubunginya ataupun sekarang ini, sms kan ada. Waktu tengahari, anda boleh sms tanyakan sama ada si dia dah makan atau belum. Memang perkara remeh tetapi yang remeh itulah menunjukkan betapa anda mengambil berat mengenai dirinya. Dalam masa yang sama, berdoa semoga anda mampu memiliki cintanya.

Namun, seperti yang pernah saya bincangkan sebelum ini, jangan buta kerana cinta. Berhati-hati di dalam menyimpan rasa cinta. Jalan terbaik, mohon petunjuk daripadaNya. Jika benar anda akan bahagia dengan memiliki cinta si dia, mintak Allah mudahkan urusan anda agar si dia menyintai anda juga. Kalau anda cintakan seseorang yang telah pun menjadi milik orang, lupakan sahaja impian anda itu kerana anda bukan mengejar bahagia tetapi mencari masalah sebenarnya. Percayalah, anda akan menemui bahagia dengan orang lain. Di dalam kes sebegini, anda perlu berazam dan kuatkan semangat untuk melupakan cinta yang pernah hadir di dalam diri anda. Cinta pertama tidak semestinya cinta terakhir. Ada tikanya, cinta ketiga, keempat malah mungkin entah yang ke berapa kali, itulah sebenarnya cinta anda yang sejati. Sama juga jika ingin bahagia di dalam rumahtangga. Kenal pasti apakah yang membelenggu diri anda dan pasangan anda selama ini? Cari punca masalahnya dan atasi dengan sebaiknya.

Perlu diingat juga, tidak semua impian cinta kita akan tercapai. Jika anda gagal mencapainya, itu bukan salah takdir dan bukan juga salah anda. Semua itu mempunyai hikmahnya. Namun begitu, jangan jadikan kegagalan cinta itu penyudah hidup anda. Anda boleh menanam impian untuk mencari cinta yang seterusnya dan berusaha lagi untuk memilikinya. Jodoh anda telah ditetapkan, hanya Dia yang Maha Mengetahui siapakah jodoh anda. Di dalam perkahwinan pula, tidak mustahil akan berlaku perceraian kerana jodoh itu keserasian, apabila tiada keserasian, jalan terbaik untuk bahagia ialah keluar daripada perkahwinan tersebut. Saya akan bincangkan lebih lanjut mengenai jodoh ini di resepi yang akan datang.

Lantas, jadikan tahun baru ini adalah hari baru di dalam hidup anda. Lupakan kekecewaan semalam. Hari ini adalah hari untuk anda bangkit, berusaha mencapai bahagia.

****Siaran Januari 2006

Tiada ulasan: