08 September 2008

Ujian dan dugaan itu asam garam kehidupan

Pagi ini, saya menerima satu sms dari satu nombor yang tidak saya kenali. Sms yang agak mengejutkan juga namun, saya gembira. Secara terperincinya (kerana sms tersebut banyak menggunakan perkataan ringkas), inilah isi kandungan sms tersebut: “Puan selalu berikan cadangan supaya orang lain berbuat itu berbuat ini tetapi tahukah puan betapa beratnya beban yang ditanggung oleh orang itu. Bercakap memang mudah sebab Puan tidak mengalami segala masalah itu. Hidup puan sentiasa ceria dan bahagia. Memang ler senang hati kan!”

Alhamdulillah, terima kasih dengan doa tersebut. Terima kasih kerana sudi mendoakan keceriaan dan kebahagiaan saya. Sungguh… saya tak marah, saya tak kecik hati malah saya bersyukur. Namun, saya tetap ingin menjelaskan keadaan yang sebenar. Memang tak semua yang saya bincangkan di dalam artikel-artikel saya sebelum ini mengenai diri saya. Apa yang saya luahkan mengenai diri saya hanyalah tentang kebahagiaan yang saya alami. Walau pun begitu, tidak bererti saya tidak pernah diuji. Setiap orang mempunyai ujian dan dugaan hidupnya yang tersendiri. Ujian dan dugaan itu adalah asam garam di dalam kehidupan. Hidup tanpa ujian atau pun dugaan adalah hidup yang mati. Ujian itu adalah cabaran untuk kita meneruskan kehidupan ini agar lebih tabah dan berani.

Haaaa… saya tak bercakap kosong. Sungguh, sepanjang lebih tiga puluh tahun usia saya, sejak saya kenal dan mampu mengingati setiap yang berlaku di dalam hidup saya, dalam tempoh lebih dua puluh tahun ini, saya juga menerima pelbagai jenis ujian hidup. Maaf kerana tidak dapat menceritakan segalanya kerana saya juga mempunyai rahsia hidup saya sendiri. Cukuplah saya katakan, saya pernah diejek, bukan sekadar ejekan tetapi cemuhan kerana memiliki rupa yang hodoh. Saya pernah dipanggil beruk, si muka lebar, si hodoh dan macam-macam lagi. Saya pernah dipanggil anak dara tak laku kerana saya lewat berkahwin berbanding adik-adik saya. Saya pernah gagal dalam peperiksaan. Saya pernah tak makan selama tiga hari, hanya mengalas perut dengan air kosong. Saya pernah berjalan kaki sejauh lebih lima kilometer kerana tidak ada wang untuk membayar tambang bas. Saya pernah putus cinta, bukan sekadar putus cinta malah dihina kerana setelah lebih 18 bulan saya menyimpan impian cinta, saya dicanangkan sebagai syok sendiri. Betapa harga diri saya dipijak-pijak tika itu.

Sekarang ini, ketika saya telah dipanggil Ummi, saya masih menerima ujian. Walaupun saya sentiasa ceria, ketawa namun hanya Dia yang mengetahui segala apa yang saya terpaksa lalui. Alhamdulillah, saya bersyukur kerana dengan setiap ujian inilah, saya mampu terus tersenyum dan ketawa sekarang ini. Tanpa segala ujian yang pernah saya hadapi sebelum ini dan segala ujian yang bakal menghampiri, saya yakin, agak sukar bagi saya menghadapi hidup dengan senyuman. Saya juga bersyukur kerana berpeluang berkongsi segala ujian kehidupan orang lain kerana saya tahu, ada antara mereka yang sama ujiannya dengan saya. Ada yang kurang sikit dan ada yang lebih, yang penting, setiap individu di dunia ini tidak akan dapat lari dari ujian dan dugaan hidup.

Paling penting pula, bagaimana caranya kita menghadapi ujian itu? Jangan lari kerana melarikan diri daripada masalah tidak akan menyelesaikannya. Malah, kita akan lebih dibebani dengan masalah. Hadapi segala ujian hidup dengan tenang, tabah dan berani. Setiap masalah yang berlaku, pasti ada jalan penyelesaiannya. Jadikan ujian dan dugaan yang dihadapi sebagai cabaran untuk anda terus maju ke hadapan. Saya masih ingat lagi, ketika saya dicemuh kerana memiliki rupa yang hodoh, saya tanamkan di dalam hati, “Akan aku buktikan, dengan rupaku yang hodoh ini, aku akan memiliki kejayaan!!” Kata-kata itu bukan sekadar tersemat di jiwa tetapi saya tuliskan di buku-buku rujukan saya, malah saya tampalkan di meja study saya. Hasilnya, saya berjaya memecahkan rekod sekolah, masuk ke universiti di dalam bidang yang saya minati dan mampu hidup ceria seperti sekarang, alhamdulillah!!

Kita juga perlu tanamkan di dalam diri, kegagalan atau kepayahan yang hadir di dalam hidup kita bukanlah penamat cita-cita. Bukan juga penutup bahagia. Sebaliknya setiap kegagalan dan kepayahan itu adalah sebagai cetusan semangat agar kita berusaha lebih gigih, lebih tabah dan berani untuk menghadapi kemelut hari mendatang. Apabila diri ditimpa masalah, jangan mendengus atau menyesali takdir hidup anda. Tuhan hanya akan menguji hambaNya kerana Dia tahu hambaNya itu mampu menghadapi ujian tersebut.

Ujian yang Tuhan berikan kepada anda adalah kerana Dia menyayangi anda. Dengan ujian, diri anda akan lebih rapat lagi denganNya. Caranya, luahkan segala kepayahan yang membelenggu jiwa anda, mohon dimudahkan segalanya. Walau mungkin memakan masa, pasti satu hari, doa anda akan dimakbulkan.

Apabila kita diuji, jangan hanya memandang mereka yang hidupnya lebih baik dari kita sebaliknya pandanglah mereka yang lebih susah. Dengan cara tersebut, anda pasti rasa bertuah dan berbangga dengan hidup anda. Ingatlah, bukan senang nak senang. Setiap yang berlaku itu pasti ada hikmahnya dan percayalah, setiap insan akan menerima ujian sebelum menerima kebahagiaan dan kebahagiaan itu pasti akan lebih bermakna.

****Siaran Januari 2006

Tiada ulasan: