05 November 2008

Berkorban biarlah bertempat

Kita masih di dalam kemeriahan menyambut hari ibu. Sekali lagi, fokus saya kali ini berkaitan dengan ibu, mama, emak atau apa sahaja panggilan yang sewaktu dengannya. Semua orang tau, ibu adalah insan yang sanggup berkorban nyawa demi anak-anak. Jarang sangat kita dengar ibu buat tak elok kepada anak-anak walaupun memang tidak dapat masih ada kes yang dilaporkan, ibu mendera anak, ibu membuang bayi dan beberapa kes lagi. Walau mungkin satu dalam seribu dan walau apa pun alasan atas perlakuan tersebut, hakikat yang tidak boleh ditolak, ibu adalah insan yang pengasih dan penyayang. Insan yang sanggup melakukan apa saja demi kebahagiaan anak-anak tercinta.

Jika anda mengikuti kisah seorang ibu tunggal yang menggunakan tulang empat kerat membesarkan enam orang anak selepas kematian suaminya, tika itu beliau berumur 31 tahun dan anak-anak berusia antara 15 hingga 5 tahun, pasti anda terharu dengan pengorbanan ibu tersebut. Beliau sanggup melakukan berbagai jenis pekerjaan demi membesarkan anak-anak. Beliau mengambil upah menoreh getah, menjual kuih dan berbagai jenis kerja lagi termasuklah mencuci pakaian sebuah keluarga dari bangsa asing. Beliau hanya bertahan sebulan melakukan kerja mencuci pakaian kerana tidak sanggup menggadai harga diri mencuci pakaian dalam keluarga tersebut. Demi harga diri dan anak-anak, beliau tabah berusaha mencari rezeki yang halal dan kini, keenam-enam anaknya telah berjaya di dalam hidup masing-masing. Inilah satu contoh yang perlu diikuti oleh semua para ibu.

Kenapa saya katakan contoh? Kerana, ibu ini berkorban demi anak-anak tanpa mengenepikan harga dan maruah diri. Inilah yang dikatakan berkorban kena pada tempatnya. Malangnya, ada di kalangan para ibu sekarang ini, yang mengenepikan harga diri dengan alasan berkorban demi anak-anak. Saya pasti ramai yang pernah dengar pengakuan mereka yang menjual diri, banyak disiarkan di media-media massa…. Kami bukan suka lakukan pekerjaan ini tetapi demi anak-anak…

Astaghfirullah….!! Saya tahu, memang banyak kes ibu tunggal hasil perceraian hidup terpaksa menanggung keperluan anak-anak sendiri kerana bekas suami tidak menunaikan tanggungjawab tetapi kenapalah sampai perlu menggadaikan harga diri? Bukan sahaja menggadai harga diri tetapi anda telah melakukan perbuatan yang dilarang oleh agama dan menyalahi norma masyarakat. Ada banyak cara lain untuk anda mencari rezeki demi anak-anak. Ada ibu yang bekerja mengutip tin-tin aluminium untuk dijual, ada ibu yang bersengkang mata membuat jualan, ada ibu yang bekerja menjadi pembantu rumah…. banyak lagi kerja halal lain yang boleh anda lakukan demi mencari sesuap nasi untuk anak-anak. Terpaksa? Darurat? Apa yang daruratnya? Matlamat tidak menghalalkan cara.

Bayangkanlah, apa reaksi anak-anak jika mereka tahu anda menyuap mulut mereka dengan melacur diri? Ini bukan zaman Jepun yang sejarahnya memang sukar untuk hidup. Sekarang ini zaman serba mudah, yang penting anda kuat, tabah dan tidak mudah putus asa. Saya teringat kisah yang diceritakan oleh seorang kawan tentang pembantu rumah jirannya. Pembantu berbangsa Indonesia itu selalu menangis apabila melihat anak kecil kawan saya itu kerana teringatkan anaknya yang terpaksa ditinggalkan di Indonesia sebaik sahaja habis tempoh berpantang. Semasa perbincangan ini ditulis, telah hampir setahun beliau tidak bertemu dengan anak kecil dan tiga anaknya yang lain. Menurut ceritanya, beliau terpaksa bekerja demi membantu suami menyara keluarga. Saya yang mendengar, dapat membayangkan betapa hibanya hati ibu yang bekerja sebagai pembantu tersebut.

Inilah sebenarnya pengorbanan. Berkorban tanpa mengenepikan harga diri, norma masyarakat dan tuntutan agama. Pengorbanan anda bukan sahaja akan dihargai malah akan dikenang oleh anak-anak, insyaAllah. Sebaliknya, jika anda melakukan sesuatu yang boleh menjatuhkan harga diri sendiri walaupun anda katakan anda melakukannya demi anak-anak, anak-anak yang mengetahui kerja yang anda katakan satu pengorbanan untuk anak-anak pun pasti akan mencemuh. Bukan menghina tetapi malu dengan perbuatan anda.

Ingat lagi perbincangan saya tentang rezeki penentu bahagia. Mungkin ada kes anak-anak mereka yang melakukan kerja menjual diri ini berjaya di dalam hidup… saya katakan mungkin kerana saya sendiri tidak ada maklumat yang pasti. Cuma, secara logiknya memang tidak ada kebahagiaan jika mencari rezeki menggunakan cara yang dilarang agama dan dipandang hina oleh masyarakat. Bukan sahaja menjual diri malahan mencuri, menyamun ataupun curi tulang semasa melakukan kerja yang halal pun, menghasilkan rezeki yang haram… nauzubillah… apa pun, semua dengan kehendakNya. Jika Allah izinkan, walau si anak disuap dengan makanan dari sumber yang haram, anak-anak tersebut akan menjadi insan yang akan membawa ibunya ke pangkal jalan.

Nasihat saya kepada mereka yang terlibat dengan aktiviti tidak baik ini, insaf dan taubatlah jika anda betul-betul sayangkan anak-anak anda. Tunjukkanlah pengorbanan yang boleh anak-anak anda banggakan. Jangan sampai anda menyesal di belakang hari apabila anak-anak enggan mengakui anda sebagai ibu atau ayah mereka.

****Siaran Mei 2006

Tiada ulasan: