26 November 2008

Bila berlaku perceraian

Saya sering menerima aduan… “Saya dah tak larat lagi menanggung derita di dalam perkahwinan, sayang pada suami pun dah tak ada, masalahnya… saya tak dapat nak tamatkan perkahwinan ini kerana bimbangkan kebajikan anak-anak… saya tak bekerja, kalau berlaku perceraian, bagaimana saya nak sara anak-anak? Adakah saya akan mendapat hak jagaan anak-anak sedangkan saya tidak bekerja?” Bukan seorang dua tetapi memang ramai yang bertanya. Ada juga isteri yang bekerja, turut bimbang jika tidak mendapat hak jagaan anak-anak sekiranya berlaku perceraian kerana suami berpendapatan lebih tinggi.

Sememangnya, inilah dilema seorang wanita bergelar ibu, apa jua yang bakal dilakukan, matlamat utama adalah demi anak-anak. Anak-anak adalah segalanya di dalam hidup seorang ibu. Sepanjang hampir 8 tahun terlibat di dalam bidang guaman dan kaunseling keluarga ini pun, hanya satu kes seorang ibu enggan mendapatkan hak jagaan anak-anak, menyerahkan empat orang anak hasil perkahwinan dengan bekas suami dengan kata-kata: awak ambillah semua anak-anak, lepas eddah ni, saya nak kawin lagi, saya beranak semula la… memang agak mengejutkan saya tetapi bila meneliti fakta kes, patutlah… sememangnya wanita itu bukan seorang isteri dan ibu yang baik. Jauh di dalam hati, saya berdoa, moga Allah berikan pembalasan kepada wanita yang bercakap takbur itu.

Kembali kepada topik perbincangan… satu fakta hakikat yang tidak dapat ditolak atau dibantah oleh sesiapa pun juga ialah: Perceraian tidak memutuskan hubungan antara anak-anak dengan ibu atau ayah. Apa maksudnya? Seperti yang selalu saya tegaskan, hubungan anak-anak dengan ibu dan ayah adalah hubungan kekal hingga ke akhirat. Bererti, sekiranya berlaku perceraian dan hak jagaan anak-anak diberikan kepada satu pihak, satu pihak lagi tetap mempunyai hubungan dan bertanggung jawab ke atas kebajikan anak-anak. Sebagai contoh, jika anak-anak diserahkan kepada pihak isteri iaitu ibu maka suami iaitu ayah tetap wajib mengambil peranan sebagai ayah kepada anak-anak tersebut walaupun anak-anak tidak tinggal bersamanya. Kebiasaannya juga, hak jagaan anak-anak diserahkan kepada pihak ibu dengan mengambil kira beberapa alasan dan sebab. Antaranya, ibu sememangnya orang yang lebih sesuai dengan tugasan menjaga dan mendidik anak-anak.

Undang-undang keluarga Islam yang dipraktikkan di negara kita juga memberi hak kepada ibu untuk mendapatkan hak jagaan anak-anak, walaupun bukan mutlak tetapi kelebihan adalah kepada pihak ibu. Hak ayah berada di tingkat ketiga selepas nenek sebelah ibu. Betapa jelas sekali, anak-anak dan ibu adalah sukar dipisahkan. Sungguhpun begitu, peranan dan tanggung jawab sebagai ayah tetap kekal. Ayah tetap wajib memberi nafkah yang patut dan perlu kepada anak-anak. Seorang ayah wajib menyara segala keperluan anak-anaknya meliputi makan minum, pakaian, kesihatan, pendidikan dan segala keperluan sehingga anak yang lelaki mampu berdikari sendiri dan anak yang perempuan pula mempunyai suami.

Alasan si ayah telah mempunyai keluarga baru tidak boleh diguna pakai untuk menafikan tugas dan tanggung jawab ini. Bukan sahaja wang belanja, kasih sayang dan perhatian juga tetap perlu diberikan kepada anak-anak. Lantaran itulah, pihak yang tidak mendapat hak jagaan anak-anak akan diberikan hak lawatan saban minggu atau bulan, bergantung kepada persetujuan dan perintah mahkamah. Jangan pula setiap bulan hanya hulur wang belanja, khabar berita langsung tak ditanya. Paling tak guna kalau tiada wang belanja, khabar berita pun tak ada, bila anak-anak dah besar panjang dan berjaya semuanya, barulah nak terhegeh-hegeh mengaku andalah ayah mereka… kalau tak diterima, jangan nak salahkan orang lain pula….

Bagi si ibu atau si ayah yang mendapat hak jagaan pula, jangan cuba memutuskan hubungan antara anak-anak dengan bekas pasangan anda. Yang terpisah hanyalah hubungan anda suami isteri dan bukannya hubungan ibu atau ayah dengan anak-anak. Jangan cuba meracun fikiran anak-anak agar membenci ibu atau ayah mereka. Baik atau jahat, dia tetap ibu atau ayah kepada anak-anak anda. Anda tidak boleh menafikan hakikat tersebut. Sewajarnya, anda ceritakan kepada anak-anak… anda terpaksa berpisah dengan pasangan anda kerana antara anda dan pasangan anda, sudah tiada jodoh untuk bersama.

Walaupun begitu, hubungan antara anak-anak dengan bekas pasangan anda tetap wujud dan akan kekal selamanya. Jika anak-anak anda telah mencapai usia baligh, di dalam undang-undang, maksima 11 tahun bagi perempuan dan 9 tahun bagi lelaki… anak-anak akan disuruh memilih untuk tinggal dengan ibu atau ayah. Bererti, anak-anak telah boleh diberitahu sedikit sebanyak sebab berlakunya perceraian antara anda dan suami tetapi harus diingat, jika sebab perceraian terlalu kritikal dan boleh mengganggu emosi anak-anak, sebaiknya anak-anak tidak tahu punca perceraian tersebut. Memang anak-anak akan sukar menerima tetapi hanya pada awalnya… jika anda bersabar, pandai mengambil hati anak-anak dan tidak memburukkan bekas pasangan anda, insyaAllah… anak-anak akan dapat menerima perceraian anda.

Paling penting juga, JANGAN lepaskan kemarahan anda terhadap bekas pasangan kepada anak-anak. Sebagai contoh menyamakan perangai anak anda dengan bekas pasangan anda…!!! Anda akan lebih memburukkan keadaan. Anak-anak akan merasakan dirinya juga tidak diperlukan oleh anda. Ketahuilah, telatah anak-anak hanyalah untuk mendapat perhatian anda kerana anak anda mulai rasa kekurangan di dalam hidupnya. Jangan sampai kekurangan tersebut menjadi satu kehilangan yang besar. Anda boleh berkawan dengan bekas pasangan anda. Bukan sesuatu yang pelik sebenarnya. Yang penting, apa jua yang anda lakukan, fikirkan kebajikan anak-anak kerana anak-anak adalah tanda cinta anda dan bekas pasangan anda satu ketika dulu… walau telah tiada cinta, anak-anak tetap permata paling berharga….

****Siaran Jun 2006

Tiada ulasan: