06 November 2008

Janji mudah diucap sukar dilaksana

Sebelum keluar untuk ke pejabat pagi ini, telinga saya menangkap satu lagu dendangan Aishah, Janji Manismu… terus minda saya teringatkan wanita yang tidak sempat merayakan ulangtahun perkahwinannya yang pertama gara-gara kerenah ibu mertua dan suami sendiri yang memungkiri janji. Saya tahu, memang sukar bagi wanita muda tersebut untuk menerima hakikat kekecewaan dan penipuan daripada seorang lelaki yang telah dicurahkan sepenuh kasih dan sayang namun akhirnya, diri ditinggalkan sendirian bersama segala impian dan harapan yang pernah dibina bersama. Namun, seperti yang selalu yang saya tegaskan, biar apa pun ujian dan halangan yang diterima, hidup perlu diteruskan dengan tekad dan azam bahawa satu hari nanti, pasti ada kebahagiaan, insyaAllah. Di samping keazaman tersebut, segala ujian yang pernah dialami perlu dijadikan tauladan dan sempadan. Sempadan inilah yang ingin saya kongsi dengan pembaca semua kali, jangan mudah menerima dan mempercayai segala janji.

Memang tidak dapat dinafikan, di dalam agenda berkasih sayang, janji dan sumpah setia adalah pengisian utama. Seperti yang pernah saya bincangkan dulu, kalau nak berjanji, biarlah janji yang kita mampu laksanakan dan memang wajar ditepati. Ingat lagi kisah isteri kedua yang tidak menerima apa-apa nafkah zahir daripada suami lantaran telah ada perjanjian sebelum perkahwinan: si isteri tidak akan menuntut sebarang nafkah zahir daripada suami asalkan mereka berdua dapat hidup bersama sebagai suami isteri. Memang benar si suami menunaikan janji tetapi natijahnya kepada si isteri yang terpaksa hidup sendiri menanggung anak-anak sedangkan si suami dengan riangnya memewahkan hidup isteri pertama. Sendiri cari penyakitlah namanya tu kan!!! Kenapa sendiri cari penyakit? Sebab, menerima janji yang memang tidak wajar. Jelas sekali, tanggungjawab nafkah adalah di bahu suami. Walaupun telah ada perjanjian, ianya langsung tidak menidakkan tanggungjawab tersebut. Malah, apa juga perjanjian atau memo atau apa juga namanya yang boleh dianggap sebagai satu ikrar bersama antara bakal suami dan bakal isteri, akan terbatal dengan sendirinya sekiranya isi-isi perjanjian tersebut menyalahi undang-undang dan syarak.

Kembali kepada wanita A, yang sedang cuba membina semangat diri. Tabahlah wahai srikandi. Kau memang srikandi kerana bersedia dilepaskan si suami yang sungguh tidak pandai menghargai. Jadikanlah segala yang berlaku sebagai pengajaran, untukmu dan anda semua wahai kaum wanita di luar sana. Pengajaran??? Ya!! Jangan mudah percaya kepada kata-kata manis lelaki terutama lelaki yang ‘diikat’ langkahnya oleh ibu atau ayah, di dalam kebanyakan kes, si ibu lebih mendominasi. Mengimbas sejarah perkahwinan wanita A, impian untuk membina mahligai perkahwinan telah dipupuk sejak lebih 5 tahun. Tertangguh kerana ibu si lelaki enggan menerima A sebagai menantu pilihan. Namun, ketetapan Ilahi, jodoh antara mereka tetap ada apabila si lelaki mengambil tindakan mengahwini A tanpa pengetahuan ibunya. Suami A berjanji akan membahagiakan hidup A walau apa juga halangannya dan meyakinkan A, dia akan berjaya memujuk ibunya. Bukan itu sahaja, A berikrar akan menjaga A dan akan tetap memelihara cinta suci mereka. Siapa yang tak ceria menerima janji bahagia sebegitu?

Namun, siapa sangka…. beberapa bulan sahaja selepas berkahwin, A dicaci maki oleh ibu mertuanya dan suaminya dipaksa menceraikannya dengan alasan, jika si anak tidak mendengar cakap si ibu maka si anak akan menjadi anak derhaka. Kesudahannya, seperti perbincangan saya pada episod minggu lepas lah. Begitu mudah sekali si suami melupakan janji. Biar atas alasan apa pun juga yang diguna pakai oleh si suami, lelaki tersebut tetap memungkiri janji dan si isteri yang terpaksa menanggung derita. Lantaran itulah, kepada kaum wanita di luar sana, sama ada anda gadis, isteri atau janda, jangan mudah terpedaya dengan janji. Periksa dan teliti janji-janji yang anda terima sebelum mempercayai dan menyimpan harapan dengan janji tersebut.

Memang susah… memang payah janji akan terlaksana sekiranya janji-janji itu melibatkan kepentingan ibu dan bapa. Kenapa? Sama seperti kes A tadilah, mudah saja si suami memungkiri janji kerana tidak mahu menjadi anak derhaka. Lantas, jika teman lelaki anda tetap ingin mengahwini anda walaupun tanpa pengetahuan dan izin ibu dan bapanya, nasihat saya… jangan terima. Memang ada kes suami tetap setia namun peratusan kekecewaan itu lebih ketara. Ada sesetengah kes, perkahwinan tetap kekal tetapi tidak ada kebahagiaan antara pasangan. Apa guna perkahwinan jika untuk derita???

Bukan saya katakan, semua janji tidak boleh dipercayai tetapi apa yang ingin saya tegaskan ialah berhati-hati mengucapkan dan menerima janji. Berjanji memang mudah, sekadar menggunakan liur yang tak perlu dibayar satu sen pun. Masalahnya ialah pelaksanaan. Melaksanakan janji memang berat dan amat payah. Ianya memerlukan satu pengorbanan yang tidak ternilai harganya. Janji yang paling sukar dilaksana ialah janji yang mempunyai kaitan dengan pendirian ibu dan ayah. Jika anda berada di dalam situasi tersebut, berwaspadalah. Bukan saja janji setia selepas perkahwinan malah kepada para gadis, jangan tertipu dengan janji si dia yang inginkan tubuh anda sebelum masanya, maksud saya sebelum anda halal menjadi miliknya. Jika anda percaya, anda bukan sahaja menjadikan diri anda seorang penzina malahan anda menempah tiket ke lorong hina kerana kebanyakan kes, mangsa janji hina ini akan hilang kepercayaan diri apabila ditinggalkan kekasih hati.

Kata pantun lama, kerbau dipegang pada tali, manusia dipegang pada janji…. Namun di era kemajuan kini, kerbau hanya untuk dikorbankan… mungkin kerana itulah, janji juga sukar dilaksanakan. Jika anda tidak mahu dipanggil penipu, usah berjanji sesuka hati. Sekali anda diragui, seribu kali anda sukar dipercayai.

****Siaran Mei 2006

Tiada ulasan: